ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ | ||||
ΤΜΗΜΑ | ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ | ||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | ΕΠΙΠΕΔΟ 6 | ||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | 5o | |||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ | ||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ | ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
3 | 5 | ||||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
|
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ | ||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: | OXI | ||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: | ΕΛΛΗΝΙΚΗ
|
||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | NAI | ||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) | https://eclass.duth.gr/ / | ||||
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα | ||
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
· |
||
Με την ολοκλήρωση των διαλέξεων του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:
· να περιγράφουν την τυπική γλωσσική ανάπτυξη (MA 11) · να αναφέρουν τα χαρακτηριστικά των βασικών μεθόδων διδασκαλίας της μητρικής γλώσσας (MA11) · να γνωρίζουν το υλικό που έχει παραχθεί για τη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού σχολείου (MA11) · να αναφέρουν και να περιγράφουν τα ΠΣ για τη Γλώσσα και τη στοχοθεσία αυτών (MA11) · να γνωρίζουν θεωρίες, να σχεδιάζουν διδακτικό υλικό και να αξιολογούν τη γνώση της Ανάγνωσης, της Ορθογραφίας, της Σύνταξης, του Λεξιλογίου και της Περίληψης (MA11) · υιοθετούν τις κατάλληλες τεχνικές για τη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος σε μαθητές με δυσλεξία (MA11 & MA12 & MA14) · γνωρίζουν το θεωρητικό πλαίσιο και να σχεδιάζουν δραστηριότητες αξιολόγησης για τη Γλώσσα (MA7 & MA11). |
||
Γενικές Ικανότητες | ||
· Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον · Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις · Λήψη αποφάσεων · Αυτόνομη εργασία · Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών · Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
|
||
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΔΙΑΛΕΞΗ 1: Γλωσσική ανάπτυξη ΔΙΑΛΕΞΗ 2: Μέθοδοι διδασκαλίας μιας πρώτης γλώσσας (Γ1) ΔΙΑΛΕΞΗ 3: Υλικό για τη διδασκαλία της Γλώσσας στο Δημοτικό ΔΙΑΛΕΞΗ 4: Διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος στο Δημοτικό ΔΙΑΛΕΞΗ 5: Διδάσκω την Ανάγνωση ΔΙΑΛΕΞΗ 6: Διδάσκω την Ορθογραφία ΔΙΑΛΕΞΗ 7: Διδάσκω το Λεξιλόγιο ΔΙΑΛΕΞΗ 8: Διδάσκω τη Σύνταξη ΔΙΑΛΕΞΗ 9: Διδάσκω την Περίληψη ΔΙΑΛΕΞΗ 10: Διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος σε μαθητές με δυσλεξία ΔΙΑΛΕΞΗ 11: Αξιολόγηση ΔΙΑΛΕΞΗ 12: Διδακτικές εφαρμογές (Ι) ΔΙΑΛΕΞΗ 13: Διδακτικές εφαρμογές (ΙΙ)
|
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. |
Πρόσωπο με πρόσωπο | ||||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ | Χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία και στην επικοινωνία με τους φοιτητές | ||||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS |
|
||||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές. |
· Γραπτή εξέταση · Σχεδιασμός διδακτικού υλικού · Κριτικός σχολιασμός ενότητας διδακτικού εγχειριδίου Γλώσσας
|
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Προτεινόμενα διδακτικά εγχειρίδια
· Ευθυμίου, Α. (2013). Η διδασκαλία του λεξιλογίου στο Δημοτικό σχολείο. Θεωρία και Εφαρμογές. Αθήνα/Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. · Μπασλής, Γ.Ν. (2006). Εισαγωγή στη Διδασκαλία της Γλώσσας. Αθήνα: Νεφέλη.
2. Πρόσθετη προτεινόμενη βιβλιογραφία · Ανδρέου, Γ. (2012). Γλώσσα. Θεωρητική και Μεθοδολογική Προσέγγιση. Αθήνα: Πεδίο. · Ανδρουλάκης, Γ. (2001). Διδακτική της γλώσσας με άξονα επικοινωνιακές δραστηριότητες: θεωρητικός προβληματισμός και εφαρμογές. Στο Πρακτικά 4ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίας (Λευκωσία, 17-19 Σεπτεμβρίου 1999) (σελ. 615-622). Θεσσαλονίκη: University Studio Press. · Δενδρινού, Β. (2001). Διδασκαλία της μητρικής γλώσσας. Στο Α.-Φ. Χριστίδης (Επιμ.), Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός για τη Γλώσσα (σελ. 217-222). Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. · Holton, D., Mackridge, P., & Φιλιππάκη-Warburton, Ε. (1999). Γραμματική της Ελληνικής Γλώσσας. Αθήνα: Πατάκης. · Holton, D., Mackridge, P., & Φιλιππάκη-Warburton, Ε. (2007). Βασική Γραμματική της Σύγχρονης Ελληνικής Γλώσσας. Αθήνα: Πατάκης. · Kalantzis, M., Cope, B., Στελλάκης, Ν., & Αρβανίτη, Ε. (2019). Γραμματισμοί. Μια παιδαγωγική διαφοροποιημένου σχεδιασμού και πολυτροπικών νοηματοδοτήσεων (Γ. Χριστίδης, μετάφραση). Αθήνα: Κριτική. · Κουλαϊδής, Β., Δημόπουλος, Κ., Σκλαβενίτη, Σ., & Χρηστίδου, Β. (2001). Τα κείμενα της Τεχνο-επιστήμης στον δημόσιο χώρο. Αθήνα: Μεταίχμιο. · Κουτσογιάννης, Δ. (2017). Γλωσσική διδασκαλία. Χθες, σήμερα, αύριο. Μια πολιτική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: ΙΝΣ. · Κουτσογιάννης, Δ., & Αραποπούλου, Μ. (Επιμ.). (2009). Γραμματισμός, νέες τεχνολογίες και εκπαίδευση: όψεις του τοπικού και του παγκόσμιου. Θεσσαλονίκη: εκδ. Ζήτη. · Mackridge, P. (1990). Η Νεοελληνική Γλώσσα (ελλ. μετάφραση: Κ.Ν. Πετρόπουλος). Αθήνα: Πατάκης. · Μητακίδου, Σ. (Επιμ.). (2005). Διδασκαλία της Γλώσσας. Εκπαίδευση γλωσσικών μειονοτήτων. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. · Μήτσης, Ν. (1999α). Διδακτική του Γλωσσικού Μαθήματος. Αθήνα: Gutenberg. · Μήτσης, Ν. (1999β). Διδασκαλία της Γραμματικής. Αθήνα: Gutenberg. · Μήτσης, Ν. (2004). Η Διδασκαλία της Γλώσσας υπό το Πρίσμα της Επικοινωνιακής Προσέγγισης. Αθήνα: Gutenberg. · Μήτσης, Ν., & Καραδήμος, Δ. (2007). Η διδασκαλία της γλώσσας. Επισημάνσεις. Παρατηρήσεις. Προοπτικές. Αθήνα: Gutenberg. · Μήτσης, Ν. (2019). Γλώσσα, Γλωσσολογία και Γλωσσική Διδασκαλία. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. · Μητσικοπούλου, Β. (2001). Γραμματισμός. Στο Α.-Φ. Χριστίδης (Επιμ.), Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός για τη Γλώσσα (σελ. 209-213). Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. · Μπαμπινιώτης, Γ. (1998). Συνοπτική ιστορία της ελληνικής γλώσσας. Αθήνα. · Μπασλής, Γ.Ν. (2006). Εισαγωγή στη Διδασκαλία της Γλώσσας. Αθήνα: Νεφέλη. · Μπουτουλούση, Ε. (2001). Γλώσσα και γλωσσική επίγνωση. Στο Α.-Φ. Χριστίδης (Επιμ.), Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός για τη Γλώσσα (σελ. 223-229). Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. · Παπαδημητρίου, Φ. (Επιμ.). (2012). Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις του Γλωσσικού Γραμματισμού. Από τη Γνωστική Προσέγγιση στο Διευρυμένο Πλαίσιο των Γνωστικών Γραμματισμών. Αθήνα: Επίκεντρο. · Παπούλια-Τζελέπη, Π., & Τάφα, Ε. (Επιμ.). (2004). Γλώσσα και Γραμματισμός στη Νέα Χιλιετία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. · Σαραφίδου, Τρ. (2003). Θέματα σύνταξης και λόγου της νέας ελληνικής γλώσσας. Αθήνα: εκδόσεις Αθ. Σταμούλης. · Τοκατλίδου, Β. (1986). Εισαγωγή στη Διδακτική των Ζωντανών Γλωσσών. Θεσσαλονίκη: Οδυσσέας. · Τομπαΐδης, Δ. (1989). Διδασκαλία Νεοελληνικής Γλώσσας. Αθήνα: Επικαιρότητα. · Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (2013). (Επιμ.). Γλώσσα και σύγχρονη (Πρωτο)Σχολική Εκπαίδευση. Επίκαιρες προκλήσεις και προοπτικές. Αθήνα: Gutenberg. · Χαραλαμπόπουλος, Α. (2003). Νέες τεχνολογίες, πολυτροπικότητα στη γλώσσα. Φιλόλογος, 113, 392-403. · Χατζησαββίδης, Σ. (2003). Η διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας στο πλαίσιο των πολυγραμματισμών (Προετοιμασία του κοινωνικού μέλλοντος των μαθητών). Φιλόλογος, 113, 405-414. · Τεντολούρης, Φ., & Χατζησαββίδης, Σ. (2014). Διδασκαλία της Γλώσσας. Ιστορία. Επιστημολογία. Αναστοχαστικότητα. Αθήνα: Νεφέλη.
|