ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ | ||||
ΤΜΗΜΑ | ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ | ||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | ΕΠΙΠΕΔΟ 6 | ||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | Χειμερινό (5ο) | |||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΕΘΝΟΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ, ΔΙ-ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
3 | 5 | ||||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων |
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ | ||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
|
OXI | ||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: | ΕΛΛΗΝΙΚΗ
|
||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | NAI | ||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) | https://eclass.duth.gr/ / | ||||
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα | ||
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
|
||
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση:
· Να κατανοήσουν τους τρόπους και τις δυσκολίες ένταξης των μαθητών που προέρχονται από ποικίλα πολιτισμικά περιβάλλοντα μέσα στην τάξη (ΜΑ5) · Να διερευνήσουν τον ρατσισμό ως κοινωνικό φαινόμενο καθώς και να κατανοήσουν τα ψυχολογικά ζητήματα που τον συνοδεύουν (ΜΑ12) · Να αποκτήσουν επίγνωση των στερεοτύπων για τον εθνοτικά «άλλο» και πως αυτά επηρεάζουν την καθημερινή μας ζωή αλλά και τη ζωή στο σχολείο (ΜΑ12) · Να αποκτήσουν επίγνωση των δικών τους στερεοτύπων για τον εθνοτικά «άλλο» (ΜΑ12) · Να κατανοήσουν την έννοια της «κατασκευής» της εθνοτικής ταυτότητας και του ρόλου του σχολείου στην αναπαραγωγή της κοινωνικής ανισότητας μεταξύ ατόμων που προέρχονται από ποικίλα εθνο-πολιτισμικά περιβάλλοντα (ΜΑ6) · Να εξοικειωθούν με τρόπους παρέμβασης στη σχολική τάξη με στόχο την καλλιέργεια πολιτισμικής ενημερότητας στους /στις μαθητές /τριες (ΜΑ5)
|
||
Γενικές Ικανότητες | ||
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. | ||
· Αυτόνομη εργασία
· Ομαδική εργασία · Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών · Σχεδιασμός και διαχείριση έργων · Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα · Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησία σε θέματα φύλου · Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής · Προαγωγή της ελεύθερης δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης |
||
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το μάθημα είναι εργαστηριακού τύπου και στηρίζεται στη βιωματική μάθηση
1 Εισαγωγικά στοιχεία σχετικά με τη βιωματική μάθηση 2 Μετανάστες-πρόσφυγες-μειονότητα της Θράκης 3-5 Βιωματικές ασκήσεις: Ο εαυτός μου ως φορέας πολιτισμού (κοινωνική ταυτότητα, εθνοτική ταυτότητα) 6-8 Βιωματικές ασκήσεις: Πως βλέπω τον «άλλο» (στερεότυπα, προκατάληψη, διακρίσεις) 9-11 Βιωματικές ασκήσεις: Οι δυσκολίες του «άλλου» (κοινωνική, γλωσσική και σχολική ένταξη) 12 Στρατηγικές ένταξης και εκπαιδευτική πολιτική 13 Κοινωνική ανισότητα και εκπαίδευση
|
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. |
• Βιωματικές ασκήσεις
• Εργασία σε μικρές ομάδες • Δια ζώσης διάλεξη
|
||||||||||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές |
Χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία και στην επικοινωνία με τους φοιτητές
|
||||||||||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS |
|
||||||||||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές. |
· Συγγραφή ατομικής ή ομαδικής γραπτής εργασίας (σύνθεση βιβλιογραφίας) (25%) · Υλοποίηση ασκήσεων (5%) · Συμμετοχή στις βιωματικές ασκήσεις (35%) · Προφορική εξέταση (35%)
|
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Προτεινόμενα διδακτικά συγγράμματα
· Δραγώνα Θ. & Φραγκουδάκη, Α. (Επιμ.). (2008). Πρόσθεση όχι αφαίρεση, πολλαπλασιασμός όχι διαίρεση. Αθήνα: Μεταίχμιο · Hogg, M. & Vaughan, M. (2009). Κοινωνική Ψυχολογία. Αθήνα: Gutenberg 2. Πρόσθετη προτεινόμενη βιβλιογραφία
Ελληνική βιβλιογραφία
• Ασκούνη, Ν. (2006). Η Εκπαίδευση της Μειονότητας στη Θράκη. Αθήνα: εκδ. Αλεξάνδρεια • Γκόβαρης, Χ. (2001). Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός • Cummins, J. (1999). Ταυτότητες υπό Διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την Ενδυνάμωση σε μια Κοινωνία της Ετερότητας. Αθήνα: Gutenberg • Σακκά, Δ. (2010). H έρευνα δράσης ως μέσο επιμόρφωσης και ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών για τη διαχείριση της πολυπολιτισμικής τάξης . Στο Στ. Παπαστάμου, Γ. Προδρομίτης & Β. Παυλόπουλος (Επιμ.), Κοινωνική σκέψη, νόηση και συμπεριφορά: 29 έλληνες κοινωνικοί ψυχολόγοι ανα-κρίνουν την επιστήμη τους (σσ. 349-380). Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο. • Φραγκουδάκη, Α., & Δραγώνα, Θ. (Επιμ.) (1997). Τι είναι η πατρίδα μας ; Εθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση. Αθήνα: Eκδ. Αλεξάνδρεια • Wetherell, M. (2005). Ταυτότητες, ομάδες και κοινωνικά ζητήματα. Αθήνα: Μεταίχμιο • Χρυσοχόου, Ξ. (2011). Πολυπολιτισμική πραγματικότητα: Οι κοινωνιοψυχολογικοί προσδιορισμοί της πολιτισμικής πολλαπλότητας. Αθήνα: Πεδίο.
Ξενόγλωσση βιβλιογραφία
• Banks, J. (1994) An Introduction to Multicultural Education, Boston: Allyn & Bacon. • Chisholm, I.M. (1994) ‘Preparing teachers for multicultural classrooms’, The Journal of Educational Issues of Language Minority Students 14, 43 – 68. • Field, F.W. (2011). Key Concepts in Bilingualism. Hampshire: Palgrave Macmillan. • Psalti, A. (2007). Training Greek teachers in cultural awareness: A pilot teacher-training programme. Implications for the practice of school psychology. School Psychology International, 28(2), 148-162. • Sakka, D. (2009). The views of migrant and non migrant students on cultural diversity in the Greek classroom. Social Psychology of Education: An International Journal, 12 (1), 21-41. · Sakka, D. (2010) Greek teachers’ cross-cultural awareness and their views on classroom cultural diversity. Hellenic Journal of Psychology (HJP). Special Issue, (7)1, 98-123. · Sakka, D. (2013). Adolescents’ views on violence and hostility in relation to the “other”. In L. Alipranti-Maratou & J. Yfanntopoulos (Eds) Child poverty in multicultural societies. A European perspective in a global theme. Αθήνα: ΕΚΚΕ · Schoorman, D. & Bogotch, I. (2010). Moving beyond “diversity” to “social justice”: the Challenge to re-conceptualize multicultural education. Intercultural Education, 21 (1), 79-85.
3. Συναφή επιστημονικά περιοδικά (ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα):
|