ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Α. Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση των διαλέξεων του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:
- Να προσδιορίζουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της φιλοσοφικής δραστηριότητας
- Να οριοθετούν και να διακρίνουν την φιλοσοφία από τις όμορες περιοχές της επιστήμης, της τέχνης και της θεολογίας
- Να κατανοούν τα θεμελιώδη ζητήματα και τους παραδοσιακούς κλάδους της φιλοσοφίας
- Να θέτουν και να διερευνούν φιλοσοφικά ερωτήματα που ανακύπτουν από τις υπαρξιακές προκείμενες του ανθρώπινου βίου (όπως λ.χ. ποια η ουσία και το νόημα της ζωής και του κόσμου; υπάρχειθεός; υφίσταται άραγε κάποια σταθερή και αμετάβλητη “αλήθεια”; είμαστε πραγματικά “ελεύθεροι”; πώς ορίζεται το “καλό” και το “κακό”; τι είναι αυτό που μας ελκύει – και ενίοτε μας συγκλονίζει – σε ένα έργο τέχνης;)
Β. Γενικές Ικανότητες
— Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
– Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
– Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
– Αυτόνομη εργασία
– Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
– Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
– Λήψη αποφάσεων
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το μάθημα περιλαμβάνει τις εξής ενότητες:
- Εισαγωγικά / Η γέννηση του φιλοσοφικού στοχασμού
- Τι είναι φιλοσοφία;
- Οριοθέτηση της φιλοσοφίας: επιστήμη, τέχνη, θεολογία
- Εισαγωγή στη μεταφυσική Ι: Η ύπαρξη του θεού
- Εισαγωγή στη μεταφυσική ΙΙ: Η ύπαρξη του κόσμου
- Εισαγωγή στη γνωσιολογία Ι: Τι ξέρουμε;
- Εισαγωγή στη γνωσιολογία ΙΙ: Θεωρίες της αλήθειας
- Εισαγωγή στη γνωσιολογία ΙΙΙ (ο νιτσεϊκός αντίλογος): Η επιστημονική αλήθεια ως «μεταμφιεσμένη» θεολογία
- Εισαγωγή στην ηθική Ι: «Σωστό» και «Λάθος»
- Εισαγωγή στην ηθική ΙΙ: Το κριτήριο της ηθικής συμπεριφοράς
- Εισαγωγή στη (νιτσεϊκή) μετα-ηθική: Η ανηθικότητα του «καλού» ανθρώπου
- Εισαγωγή στην πολιτική φιλοσοφία: ισότητα, ελευθερία, δικαιοσύνη
- Εισαγωγή στην αισθητική: Τι είναι το «ωραίο»;
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Προτεινόμενα διδακτικά συγγράμματα
Πελεγρίνης, Θ. (2010)Εισαγωγή στη Φιλοσοφία, Αθήνα: Πεδίο
Warburton, Ν. (2010). Φιλοσοφία: τα βασικά, μετ. Δ. Ρισσάκη, Αθήνα: Αρσενίδης
Πρόσθετη προτεινόμενη βιβλιογραφία
Εrnst, G. (2017) Σκέψου σαν φιλόσοφος: Εισαγωγή στη Φιλοσοφία σε επτά ημέρες, μετ. Κ. Σαργέντης, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Βέικος, Θ. (1989) Εισαγωγή στη Φιλοσοφία, Αθήνα: Θεμέλιο
Jaspers, K. (1983) Εισαγωγή στη Φιλοσοφία, μετ. Χ. Μαλεβίτσης, Αθήνα: Δωδώνη
Nagel, T. (1989) Θεμελιώδη φιλοσοφικά προβλήματα, μετ. Χ. Μιχαλοπούλου – Βεΐκου, Αθήνα: Σμίλη
Renaut, A. (2009) Η φιλοσοφία, μετ. Τ. Μπέτζελος, Αθήνα: Πόλις
Θεοδωρακόπουλος, Ι. (1974)Εισαγωγή στη Φιλοσοφία, Αθήνα
Θεοδωρίδης, Χ.( 1984)Εισαγωγή στη Φιλοσοφία, Αθήνα:Εστία
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση
Φιλοσοφείν
δια-ΛΟΓΟΣ
Critica
Dia-noesis: A Journal of Philosophy
Philosophical Inquiry
The journal of Philosophy
Philosophy
International Journal of Philosophy
Philosophy Study
Journal of the History of Philosophy
Mind