Διδασκαλία με Νέες Τεχνολογίες


ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ
ΤΜΗΜΑ/ΠΜΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΠΙΠΕΔΟ 6
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ   ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 3o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΜΕ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
3 5
 
 
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

Επιστημονικής περιοχής
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

OXI
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ

 

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΝΑΙ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.duth.gr/courses/429403/
  1. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

·     Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

·     Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης

και Παράρτημα Β

·     Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Το μάθημα πραγματεύεται την ένταξη και την αξιοποίηση της Πληροφορικής και των  Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην εκπαίδευση και ειδικότερα στη διδασκαλία και μάθηση

Σκοπός του μαθήματος είναι η απόκτηση βασικών ικανοτήτων (γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων) αξιοποίησης ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαιδευτική πράξη.

Ειδικότερα, το μάθημα επιχειρεί να συμβάλλει:

›στην ανάπτυξη της κατάλληλου γνωστικού υποβάθρου των φοιτητών του ΠΤΔΕ ώστε να είναι ικανοί να σχεδιάζουν μαθησιακές δραστηριότητες, ως μέρος ευρύτερων εκπαιδευτικών σεναρίων, στις οποίες εντάσσονται ψηφιακές τεχνολογίες και υποστηρίζουν υπολογιστικά τη μαθησιακή διαδικασία

›στην καλλιέργεια θετικής στάσης απέναντι στην  αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι συμμετέχοντες αναμένεται να:

·         Νααναγνωρίζουν τις δυνατότητες αξιοποίησης βασικών εκπαιδευτικών εφαρμογών ψηφιακών τεχνολογιών στην πράξη (ΜΑ9)

·         Να αναπτύξουν δεξιότητες χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών (ΜΑ9)

·         Να σχεδιάζουν και να αναπτύσσουν ψηφιακά μαθησιακά αντικείμενα με βάση θεωρητική παιδαγωγική και τεχνολογική γνώση ώστε να τις εντάσσουν σε απλά μαθησιακά έργα (δραστηριότητες)  (ΜΑ9)

·         Να αξιολογούν και να επιλέγουν ψηφιακές τεχνολογίες με βάση θεωρητική παιδαγωγική και τεχνολογική γνώση ώστε να τις εντάσσουν στον σχεδιασμό απλών μαθησιακών έργων (δραστηριότητες) (ΜΑ3)

·         Να σχεδιάζουν απλά μαθησιακά έργα (δραστηριότητες) και να αποτιμούν κριτικά την ένταξη ψηφιακών τεχνολογιών σε αυτά (ΜΑ15)

·         Να αξιολογούν τη στάση τους απέναντι στην αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στη μάθηση και διδασκαλία(ΜΑ15).

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

·         Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

·         Λήψη αποφάσεων

·         Αυτόνομη εργασία

·         Ομαδική εργασία

·         Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

·         Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

  1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το θεωρητικό περιεχόμενο του μαθήματος οργανώνεται σε θεματικές ενότητες ως εξής:

·         Εισαγωγή-Βασικές έννοιες. Οριοθέτηση του πεδίου

·         Πληροφορική και  ΤΠΕ στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση -Προγράμματα σπουδών

·         Θεωρίες μάθησηςκαι ΤΠΕ

·         Οι ψηφιακές τεχνολογίες ως εργαλεία με γνωστικό δυναμικό

·         Κατηγοριοποίηση των ΤΠΕ με βάση τις θεωρίες μάθησης

·         Παιδαγωγικός σχεδιασμός_Σενάρια-Μαθησιακές δραστηριότητες

·         Προγραμματισμός-Αναδυόμενες τεχνολογίες-Τεχνητή νοημοσύνη-Σοβαρά παιχνίδια στην εκπαίδευση

Εργαστηριακό μέρος

Ανάπτυξη/εντοπισμόςμαθησιακών αντικειμένων ανοικτού και κλειστού τύπου (e-mecontent/φωτόδεντρο, αποθετήρια μαθησιακών αντικειμένων), σύνθετη αναζήτηση στο διαδίκτυο, εφαρμογές ιστού 2.0, λογισμικό γενικής χρήσης γραφείου (επεξεργασία τοπικά και συνεργατικά στο υπολογιστικό νέφος (cloud)), χρήση περιβαλλόντων διερεύνησης και ανακάλυψης, βασικά στοιχεία υπολογιστικής σκέψης (οπτικός προγραμματισμός).

 

 

 

 

 

 

  1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
Πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

•          ψηφιακές διαφάνειες

•          βίντεο

•          MsTeams/ e-class, webmail

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Συγγραφή εργασιών 36
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 14
Εργαστηριακή άσκηση 36
Σύνολο Μαθήματος 125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική  ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται  ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται ως εξής:

– 70% από την τελική εξέταση. Η τελική εξέταση έχει δύο υποχρεωτικά μέρη (προϋπόθεση για την επιτυχή εξέταση είναι η βάση και στα δύο μέρη της εξέτασης):

› (α) (30%) από την εξέταση στο εργαστήριο για την πιστοποίηση ψηφιακών δεξιοτήτων

› (β) (40%) από τη γραπτή εξέταση του θεωρητικού μέρους του μαθήματος

– 25% από Εργασίες

– 5%από τη συμμετοχή στο μάθημα (όπως προκύπτει από τη συμμετοχή σε δραστηριότητες στα δια ζώσης μαθήματα)

  1. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
 

Συγγράμματα

–         Κόμης Ι. Β. (2019). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών – 2η Έκδοση. Αθήνα: ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ

–         Φεσάκης Γ. (2019). Εισαγωγή στις εφαρμογές των ψηφιακών τεχνολογιών στη εκπαίδευση. Αθήνα: Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ – Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ κ ΣΙΑ ΕΕ

–         Τζιμογιάννης, Α. (2019). Ψηφιακές τεχνολογίες και μάθηση του 21ου αιώνα. Αθήνα:Εκδόσεις Κριτική.

–         Σοφός, Α.&Τζώρτζογλου Φ. (2022). 50+8 Web 2.0 εργαλεία για την εκπαίδευση και τον εκπαιδευτικό. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρης.

–         Σοφός, Α., Κώστας, Α., Παράσχου, Β., Σπανός, Δ., Γιασιράνης, Σ., Τζόρτζογλου, Φ., &Βρατσάλη, Ν. (2023). Σχεδιασμοί εκπαιδευτικού υλικού & τεχνολογίες για την ψηφιακή εκπαίδευση [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. http://dx.doi.org/10.57713/kallipos-170

 

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

Computersandeducation

International Journal of Game-based learning

Education and Information Technologies

Θέματα επιστημών και τεχνολογίας στην  εκπαίδευση