Εκπαιδευτικό Λογισμικό


  1. ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΠΙΠΕΔΟ 6
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ   ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 4o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
3 5
 
 
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υποβάθρου, Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

OXI
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ

 

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS NAI
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.duth.gr/courses/429434/
  1. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένεςγνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

·     Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

·     Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης

και Παράρτημα Β

·     Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στην σημασία και τον ρόλο του λογισμικού στην εκπαιδευτική πράξη. Αναπτύσσονται ικανότητες (γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις/αξίες) σχεδιασμού, υλοποίησης και αξιολόγησης εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων/σεναρίων με τη χρήσηλογισμικού.

 

Με την ολοκλήρωση των ενοτήτων του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση:

·         Να αναγνωρίζουν κατηγοριοποιήσεις λογισμικού και αντίστοιχες βασικές έννοιες, τεχνολογίες και εφαρμογές που μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση (ΜΑ9)

·         να αναγνωρίζουντις δυνατότητες συμβολής του εκπαιδευτικού λογισμικού στη διδακτική/μαθησιακή διαδικασία αξιοποιώντας την θεωρητική παιδαγωγική γνώση(ΜΑ9)

·         Να σχεδιάζουν, να εφαρμόζουν και να ετεροαξιολογούνεκπαιδευτικές δραστηριότητες/σενάρια με χρήση λογισμικού, λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες υποστήριξης εξατομικευμένης και συνεργατικής μάθησης, τις διδακτικέςιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων του προγράμματος σπουδών καθώς και τα χαρακτηριστικά των εκπαιδευόμενων (ψηφιακός διδακτικός μετασχηματισμός) (ΜΑ3, ΜΑ4, ΜΑ6, ΜΑ7, ΜΑ9, ΜΑ11, ΜΑ12)

·         Να εργάζονται ατομικά ή ομαδικά για την εμβάθυνση σε θέματα της σχέσης της εκπαίδευσης και  του εκπαιδευτικού λογισμικού ως πολιτιστικού τεχνουργήματος, με βάση ερευνητικά αποτελέσματα (ΜΑ13).

·         Να αναστοχάζονται κριτικά σχετικά με την ικανότητά τους να αξιολογούν  και να επιλέγουν εκπαιδευτικό λογισμικό προκειμένου να το εντάξουν στη διδακτική τους πράξη (ΜΑ8, ΜΑ15).

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

  1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το μάθημα περιλαμβάνει τις παρακάτω ενότητες:

1. Εισαγωγή-Οριοθέτηση του πεδίο «εκπαιδευτικό λογισμικό»

2-4   Βασικές έννοιες και τεχνολογίες πολυμέσων

5-6 Κατηγοριοποιήσεις και εφαρμογές εκπαιδευτικού λογισμικού (σύνδεση με αναλυτικά προγράμματα και θεωρίες μάθησης)

7-8 Κριτήρια αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού και ανατροφοδότησης

9-12 Σχεδιασμός και ανάπτυξη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων/σεναρίων. Τεκμηρίωση του σχεδιασμού λαμβάνοντας υπόψη το πρόγραμμα σπουδών, τις ιδιαιτερότητες του γνωστικού αντικειμένου και τα χαρακτηριστικά των εκπαιδευόμενων.

13  Κριτικός αναστοχασμός σχετικά με τις δυνατότητες/περιορισμούς ένταξης λογισμικού στην εκπαιδευτική πράξη και σύνδεση με την επαγγελματική ανάπτυξη στην περιοχή.

  1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
Πρόσωπο με πρόσωπο (διαλέξεις) και εργασία (ατομικά και σε ομάδες) στο εργαστήριο Η/Υ, ανεστραμμένη τάξη (flippedclassroom)
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Η χρήση Τ.Π.Ε. αποτελεί αντικείμενο του μαθήματος και αξιοποιείται στη διδασκαλία, στην εργαστηριακή εκπαίδευση και στην επικοινωνία με τους φοιτητές.

Ενδεικτικά:

Υποστήριξη του μαθήματος μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμαςeclass.duth.gr (ασύγχρονα/σύγχρονα)

Χρήση λογισμικού παρουσιάσεων

Χρήση LMS για τη δημιουργία και διαχείρισηηλεκτρονικών μαθημάτων

Χρήση εργαλείων web 2.0και ευρύτερα τεχνολογιών και εφαρμογών εκπαιδευτικού λογισμικού

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Δραστηριότητα ΦόρτοςΕργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις (13 μαθήματαΧ3 ώρες) 39
Μελέτη, ανάλυση και αξιοποίηση βιβλιογραφίας

(“e-portfolio)

15
Εργαστηριακή εργασία(ασκήσεις-ατομικά ή/και ομαδικά) (“e-portfolio) 20
Εκπόνηση μελέτης (project)-σχεδιασμός-τεκμηρίωση και υλοποίηση σεναρίων με ένταξη εκπαιδευτικού λογισμικού

(ατομικά ή ομαδικά) (“e-portfolio)

26
Ετεροαξιολόγηση των σεναρίων(ατομικά ή ομαδικά)-αναστοχασμός/κριτικός στοχασμός

(“e-portfolio)

10
Συγκρότηση τουφακέλου του μαθήματος (e-portfolio)και δημόσια παρουσίαση(ατομικά) 15
Σύνολο Μαθήματος 125
 
 
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτικήή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονταιρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η διαδικασία της αξιολόγησης περιγράφεται στο e-class και έχει ως εξής:

·          Εργαστηριακή εργασία(15%)

·          Εκπόνηση μελέτης (project) – ετεροαξιολόγηση (25%)

·          Συγκρότηση και Δημόσια παρουσίαση e-portfolio-Τελική εξέταση(60%)

 

 

  1. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-Προτεινόμεναδιδακτικά συγγράμματα:

 

Φεσάκης, Γ. (2019). Εισαγωγή στις εφαρμογές ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ – Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ κ ΣΙΑ ΕΕ. (Κωδικός στον Εύδοξο86055158).

Yue-LingWong (2018). Χρήση και Προγραμματισμός Πολυμέσων.Χ. ΓΚΙΟΥΡΔΑ & ΣΙΑ ΕΕ (Κωδικός στον Εύδοξο 77107230).

 

-Πρόσθετη προτεινόμενη βιβλιογραφία:

Δημητριάδης, Σ. (2015). Θεωρίες μάθησης και εκπαιδευτικό λογισμικό. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές  Εκδόσεις. (Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο 320249).https://repository.kallipos.gr/handle/11419/3397

Σοφός, Α.  Κώστας, Α.,  Παράσχου, Β,  Σπανός, Δ.,  Γιασιράνης, Σ., Τζόρτζογλου, Φ.,  &Βρατσάλη, Ν. (2023). Σχεδιασµοί εκπαιδευτικού υλικού και τεχνολογίες για την ψηφιακή εκπαίδευση. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές  Εκδόσεις.(Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 118392907).https://repository.kallipos.gr/handle/11419/9129

Φεσάκης, Γ. &Κωνσταντιπούλου, Α. (2022). Σχεδιασμός τεχνολογικά ενισχυμένων εκπαιδευτικών σεναρίων για την προσχολική εκπαίδευση. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές  Εκδόσεις. (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 112701599).https://repository.kallipos.gr/handle/11419/8352

 

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

Journal of Educational Computing Research (https://journals.sagepub.com/description/JEC)

Computers and Education (https://www.journals.elsevier.com/computers-and-education/)

Educational Technology Research and Development (https://link.springer.com/journal/11423

Journal of Interactive Learning Research (https://aace.org/pubs/jilr/)

IEEE Transactions on Learning Technologies(https://ieeexplore.ieee.org/xpl/RecentIssue.jsp?punumber=4620076)

Journal of Educational Multimedia and Hypermedia (https://aace.org/pubs/jemh/)

Interactive Learning Environments (https://www.tandfonline.com/toc/nile20/current

Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση (http://earthlab.uoi.gr/thete/index.php/thete)

 

-Πρακτικά συνεδρίων:

ΕΤΠΕ (Ελληνική Επιστημονική Ένωση Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση) (http://www.etpe.gr).