Εφαρμογές στο πεδίο Ι: Παρατήρηση και Ανάλυση Διδασκαλίας


ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΠΙΠΕΔΟ 6: Πανεπιστήμια και Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 5Υ7 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 5ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Εφαρμογές στο πεδίο Ι: Παρατήρηση και ανάλυσηδιδασκαλίας
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος,

αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί.Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι πουχρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υποβάθρου,Γενικών Γνώσεων,

ΕπιστημονικήςΠεριοχής,

Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

Ανάπτυξης δεξιοτήτων
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Όχι
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.duth.gr/courses/EDU168/
  1. ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος, οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α:

·   Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

·   Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης

και το Παράρτημα Β:

·   Περιληπτικός Οδηγός Συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Το μάθημα «Εφαρμογές στο πεδίο Ι:Παρατήρηση και ανάλυση διδασκαλίας» αποτελεί το πρώτο από την ενότητα των τεσσάρων μαθημάτωνπου συγκροτούν το συνολικό Πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης στο ΠΤΔΕ του ΔΠΘ και για τα οποία έχουν καθοριστεί κοινοί γενικοί στόχοι.

Α. Γενικοί στόχοι

Το Πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης (Εφαρμογές στο πεδίο Ι, ΙΙ, ΙΙΙ και Πρακτική Άσκηση), συνδέοντας τις θεωρητικές σπουδές με την εκπαιδευτική πραγματικότητα, την παιδαγωγική γνώση με την εμπειρία από την διδακτική πράξη, και παρέχοντας στον/στην φοιτητή/ρια ευκαιρίες για επεξεργασία των εμπειριών, αναστοχασμό και αλληλεπίδραση με εμπλεκόμενο διδακτικό προσωπικό και συμφοιτητές, επιδιώκει:

·      την βαθμιαία εξοικείωση του/της φοιτητή/ριαςμε το μελλοντικό επαγγελματικό πεδίο και το έργο του εκπαιδευτικού,

·      την ανάπτυξη ικανοτήτων παρατήρησης, περιγραφής, κατανόησης, ερμηνείας και κριτικής ανάλυσης της διδακτικής-εκπαιδευτικής πράξης,καθώς και των πραγματικών συνθηκών και προϋποθέσεων του εκπαιδευτικού έργου,

·      την βαθμιαία και συστηματική εισαγωγή στους βασικούς τομείς της καθημερινής επαγγελματικής δραστηριότητας: τον σχεδιασμό, την διεξαγωγή και την αξιολόγηση του παιδαγωγικού-διδακτικού έργου,

·      την ανάπτυξη ερευνητικής, κριτικής και υπεύθυνης παιδαγωγικής στάσης,

·      την διαμόρφωση επαγγελματικής συνείδησης και ταυτότητας ως στοχαζόμενου εκπαιδευτικού, ως ειδικού της διδασκαλίας, της μάθησης, της εκπαίδευσης, της αγωγής,

·      την διαρκή διεύρυνση και συστηματοποίηση της προσωπικής παιδαγωγικής-διδακτικής θεωρίας του φοιτητή, με βάση την οποία, ως στοχαζόμενος εκπαιδευτικός, θα κατανοεί και θα διαμορφώνει υπεύθυνα και αποτελεσματικά και θα αξιολογεί με αυτοκριτική διάθεση την παιδαγωγική-διδακτική πράξη,

·      την καλλιέργεια σταθερής βούλησης για συνεχή βελτίωση, δια βίου μάθηση και επαγγελματική ανάπτυξη.

Β. Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματατου μαθήματος

Ο/Η φοιτητής/ρια,με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος «Εφαρμογές στο πεδίο Ι»,αναμένεται να είναι σε θέση:

·         Να κατανοεί την πολυπλοκότητα του έργου και του ρόλου του εκπαιδευτικού.

·         Να παρατηρεί, να περιγράφει, να ερμηνεύει και να αναλύει κριτικά την διδακτική πράξη, λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές συνθήκες και προϋποθέσεις του εκπαιδευτικού έργου και αξιοποιώντας την θεωρητική διδακτική-παιδαγωγική γνώση (έννοιες, αρχές, θεωρίες, μοντέλα, μεθόδους/ τεχνικές).

·         Να οργανώνεικατάλληλατον χώρο της σχολικής τάξης ως περιβάλλοντος μάθησης και ανάπτυξης.

·         Να οργανώνει τις διαπροσωπικές σχέσεις στην σχολική τάξη για την δημιουργία ενός ευνοϊκού για μάθηση και ανάπτυξηψυχο-κοινωνικού περιβάλλοντος (κλίματος) της τάξης.

·         Να εφαρμόζει τεχνικές πρόληψης και παιδαγωγικής αντιμετώπισης προβλημάτων συμπεριφοράς.

·         Να εφαρμόζει τεχνικές πρόκλησης και διατήρησης του ενδιαφέροντος των μαθητών για το διδακτικό αντικείμενο.

·         Να σχεδιάζει και να οργανώνει την διδακτική-μαθησιακή διαδικασία με δημιουργικό τρόπο και να αιτιολογεί τις επιλογές του/της.

·         Να διαχειρίζεται με παιδαγωγικό τρόπο την διαφορετικότητα στην σχολική τάξη.

·         Να διερευνά συγκεκριμένα προβλήματα της διδακτικής-παιδαγωγικής πράξης με μεθοδικότητα, μελετώντας σχετική βιβλιογραφία και συνδέοντας την εμπειρία από την σχολική τάξη με την θεωρία και την έρευνα, και να παρουσιάζει με συστηματικό τρόπο και σαφήνεια, γραπτώς ή/και προφορικώς, τα αποτελέσματα της έρευνάς του/της.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;
·    Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

·    Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

·    Λήψη αποφάσεων

·    Αυτόνομη εργασία

·    Ομαδική εργασία

·    Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

·    Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

·    Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

·    Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

·    Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

·    Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

·    Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

·    Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

·    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Το μάθημα «Εφαρμογές στο πεδίο Ι»επιδιώκει την ανάπτυξη των παρακάτω γενικών ικανοτήτωντου/της φοιτητή/ριας:

·         Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

·         Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

·         Αυτόνομη εργασία

·         Ομαδική εργασία

·         Σεβασμός στην διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

·         Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

  1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Στο μάθημα «Εφαρμογές στο πεδίο Ι»εξετάζονται τα παρακάτω αναφερόμενα θέματα, ως τομείς του έργου του εκπαιδευτικού,σε συνδυασμό με σχετικές εμπειρίες από την παρακολούθησηδιδασκαλιών σε σχολεία και συζήτηση αυτών,κατανεμημένα στις 12 εβδομάδες:

1η εβδομάδα: Παρουσίαση τουπρογράμματος: θεωρητικό πλαίσιο, στόχοικαι προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, περιεχόμενα, οργάνωση της διδακτικής-μαθησιακής διαδικασίας καιμέθοδοι διδασκαλίας και μάθησης, υποχρεώσειςκαι αξιολόγηση του/της φοιτητή/-ριας.

2η+3η εβδομάδα: Οργάνωση του υλικού περιβάλλοντος της μάθησης και ανάπτυξης. Παρατήρηση διδασκαλίας σε σχολικές τάξεις (3-4 ώρες). Εκπόνηση φύλλου εργασίας. Συζήτηση παρατηρήσεων, ερωτημάτων, προβληματισμών.

4η+5η εβδομάδα: Οργάνωση των διαπροσωπικών σχέσεων στην σχολική τάξη -διαμόρφωση ευνοϊκού για μάθηση και ανάπτυξη ψυχοκοινωνικού περιβάλλοντος. Παρατήρηση διδασκαλίας σε σχολικές τάξεις (3-4 ώρες), με δυνατότητα μερικής εμπλοκής στην διδακτική διαδικασία. Εκπόνηση φύλλου εργασίας. Συζήτηση παρατηρήσεων, ερωτημάτων, προβληματισμών.

6η+7η εβδομάδα: Πρόληψη και αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς. Παρατήρηση διδασκαλίας σε σχολικές τάξεις (3-4 ώρες), με δυνατότητα μερικής εμπλοκής στην διδακτική διαδικασία. Εκπόνηση φύλλου εργασίας. Συζήτηση παρατηρήσεων, ερωτημάτων, προβληματισμών.

8η+9η εβδομάδα: Πρόκληση και διατήρηση του ενδιαφέροντος των μαθητών. Παρατήρηση διδασκαλίας σε σχολικές τάξεις (3-4 ώρες), με δυνατότητα μερικής εμπλοκής στην διδακτική διαδικασία. Εκπόνηση φύλλου εργασίας. Συζήτηση παρατηρήσεων, ερωτημάτων, προβληματισμών.

10η+11η εβδομάδα: Οργάνωση της διδακτικής-μαθησιακής διαδικασίας. Παρατήρηση διδασκαλίας σε σχολικές τάξεις (3-4 ώρες), με δυνατότητα μερικής εμπλοκής στην διδακτική διαδικασία. Εκπόνηση φύλλου εργασίας. Συζήτηση παρατηρήσεων, ερωτημάτων, προβληματισμών.

12η+13η εβδομάδα: Σχεδιασμός διδασκαλίας.[Διαφοροποίηση της διδασκαλίας.]Αποτίμηση του μαθήματος«Εφαρμογές στο πεδίο Ι».

Εκπόνηση τελικής εργασίας (Σχεδιασμός ωριαίας διδασκαλίας).

  1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κλπ.
Πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση,

στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

– Υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class (ανάρτηση εκπαιδευτικού υλικού, βιβλιογρα-φίας κ.ά.)

– Χρήση Η/Υ και προβολέα για παρουσιάσεις powerpoint.

– Επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/ριες μέσω ηλεκτρονικής πλατ-φόρμας e-class (ανάρτηση ανακοινώσεων, αποστολή και λήψη μηνυμάτων μέσω του υποσυστήματος «Μηνύματα»).

– Επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

– Ηλεκτρονική υποβολή των εργασιών των φοιτητών στην e-class, στο υποσύστημα «Εργασίες».

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος

και οι μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις,

Σεμινάρια,

Φροντιστήριο,

Διαδραστική διδασκαλία,

Εργαστηριακή Άσκηση,

Κλινική Άσκηση,

Άσκηση Πεδίου,

Εκπαιδευτικές επισκέψεις,

Πρακτική (Τοποθέτηση),

Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας,

Εκπόνηση μελέτης (project),

Συγγραφή εργασίας / εργασιών,

Καλλιτεχνικό Εργαστήριο,

Καλλιτεχνική δημιουργία,

κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς

και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης,

ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος ΕργασίαςΕξαμήνου
Διαλέξεις και σεμινάριαπροετοιμασίας για την παρατήρηση διδασκαλίας στην σχολική τάξη

(παρουσιάσεις,ομαδική εργασία, συζήτηση)

18
Άσκηση πεδίου: Παρατήρηση διδασκαλίας σε σχολική τάξη 12-15
Συζήτηση εμπειριών, ερωτημάτων, προβληματισμών από την παρατήρηση στην σχολική τάξη 9
Μελέτη υλικού του μαθήματος,πριν από την παρατήρηση διδασκαλίας και την συμπλήρωση των φύλλων εργασίας 15
Εκπόνηση φύλλων εργασίας(4-5)

(επεξεργασία και συστηματοποίηση των παρατηρήσεων από την σχολική τάξη, μελετώντας και αξιοποιώντας σχετική βιβλιογραφία)

40-50
Φροντιστήρια ανατροφοδότησης φύλλων εργασίας 6
Συγγραφή τελικής ατομικής εργασίας 20
Σύνολο φόρτου εργασίας μαθήματος 120-133
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης,

Μέθοδοι αξιολόγησης:

Διαμορφωτική ή Συμπερασματική,

Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής,

Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης,

Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων,

Επίλυση Προβλημάτων,

Γραπτή Εργασία,

Έκθεση / Αναφορά,

Προφορική Εξέταση,

Δημόσια Παρουσίαση,

Εργαστηριακή Εργασία,

Κλινική Εξέταση Ασθενούς,

Καλλιτεχνική Ερμηνεία,

Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται  ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και πού είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Οι φοιτητές/ριες αξιολογούνται κατά την διάρκεια (διαμορφωτική αξιολόγηση) και στο τέλος του εξαμήνου (τελική αξιολόγηση).

α) Η διαμορφωτική αξιολόγηση περιλαμβάνει την αξιολόγηση τωνφύλλων εργασίας,τα οποία συμπληρώνουν οι φοιτητές/ριες μετά από κάθε παρατήρηση διδασκαλίας (ατομικές εργασίες μικρής έκτασης, 2-3 σελ.),καιτην ανατροφοδότησηαπό τους διδάσκοντες για την βελτίωσητης ποιότηταςτων επόμενων φύλλων εργασίας.

β) Η τελική αξιολόγηση πραγματοποιείται με βάση την ποιότητα και την αρτιότητα των φύλλων εργασίας(40%) και της τελικήςατομικής εργασίας(50%).Συνεκτιμάται η ενεργός συμμετοχή και η συνέπεια.

Στις γραπτές εργασίες (φύλλα εργασίας και τελική εργασία) αξιολο-γούνται η περιγραφική, η αναλυτική, η συνθετική και η αξιολογική ικανότητα του/της φοιτητή/ριας κατά την διερεύνηση ενός θέματος ή την επίλυση ενός προβλήματος αξιοποιώντας θεωρητικές γνώσειςαπό την σχετική βιβλιογραφία (έννοιες, αρχές, θεωρίες, μοντέλα, μεθόδους, τεχνικές, πρακτικές).

Κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών εργασιών αποτελούν: η πληρότητα του περιεχομένου, η συστηματικότητα στην ανάπτυξη της σκέψης (δομή, ενότητα και συνοχή του κειμένου), η σαφήνεια, η τεκμηρίωση των απόψεων, η αξιοποίηση της θεωρητικής γνώσης, η δημιουργικότητα και η πρωτοτυπία, η ορθή χρήση της βιβλιογραφίας και η γλωσσική ορθότητα (ορθογραφία, στίξη, σύνταξη).

Ο τρόπος και τα κριτήρια αξιολόγησης παρουσιάζονται στο πρώτο μάθημα του εξαμήνου,αναφέρονται στις αναρτημένες διαφάνειες του μαθήματος καιστο πεδίο Πληροφορίες μαθήματος τηςe-class.Οι οδηγίες για την συγγραφή της τελικής εργασίας αναρτώνται στην  e-class του μαθήματος.

  1. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Προτεινόμενα διδακτικά συγγράμματαστον ΕΥΔΟΞΟ

1.   Ματσαγγούρας, Ηλίας (2006). Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας. Σχολική τάξη: Χώρος, ομάδα, πειθαρχία, μέθοδος. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. (Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 22340)

2.   Jacobsen, D.A., Eggen, P., &Kauchak, D. (2011). Μέθοδοι διδασκαλίας: Ενίσχυση της μάθησης των παιδιών από το νηπιαγωγείο έως το λύκειο.Επιμ. Μ. Σακελλαρίου & Μ. Κόνσολας, Μτφρ. Ρ. Λαμπρέλλη. Αθήνα: Διάδραση. (Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο:86056283)

3.   Καψάλης, Α. (2025). Σύγχρονη Διδακτική. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.(Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο:143563005).

Πρόσθετη προτεινόμενη βιβλιογραφία

·     Αναγνωστοπούλου, Μ. (2005). Οι διαπροσωπικές σχέσεις εκπαιδευτικού – μαθητών στη σχολική τάξη: Μια θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.

·     Βαλιαντή, Σ., & Νεοφύτου, Λ. (2017). Διαφοροποιημένη διδασκαλία: Λειτουργική και αποτελεσματική εφαρμογή. Αθήνα: Πεδίο.

·     Βρεττός, Γ. (2018). Μη λεκτική συμπεριφορά εκπαιδευτικού – μαθητή. Αθήνα: Διάδραση.

·     Γερμανός, Δ. (2002). Οι τοίχοι της γνώσης: Σχολικός χώρος και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.

·     Δημητριάδου, Κ. (2016). Νέοι προσανατολισμοί της Διδακτικής: Προσαρμογή της διδασκαλίας στις εκπαιδευτικές προκλήσεις του 21ου αιώνα. Αθήνα: Gutenberg.

·     Goethals, Μ.S., Howard, R.A., &Sanders, M.M. (2013). Ο αρχάριος εκπαιδευτικός ενώπιον της διδασκαλίας: Μια δοκιμή προσέγγισης στην αναστοχαστική διδακτική πράξη. Επιμ. Γ. Σπανός, Μτφρ. Α. Αργυροπούλου & Ρ. Ευριπίδου. Αθήνα: Εκδόσεις DaVinci.

·     Ζαφειροπούλου, Μ., & Καλαντζή-Αζίζι, Α. (Επιμ.). (2011). Προσαρμογή στο σχολείο: Πρόληψη και αντιμετώπιση δυσκολιών. Αθήνα: Πεδίο.

·     Κασσωτάκης, Μ., &Φλουρής, Γ. (2006). Μάθηση και διδασκαλία, τόμος Β΄: Θεωρία, πράξη και αξιολόγηση της διδασκαλίας. Αθήνα: Αυτοέκδοση.

·     Καψάλης, Α. (2018). Παιδαγωγική Ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.

·     Klinzing, H.G., Πολεμικός, Ν., Κοντάκος, Α., & Σταμάτης, Π. (Επιμ.). (2014). Μη λεκτική επικοινωνία στην εκπαίδευση: θεωρία και πράξη. Αθήνα: Διάδραση

·     Κούρτη, Ε. (2007). Η μη λεκτική επικοινωνία στο σχολείο. Σειρά “Κλειδιά και αντικλείδια”, Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

·     Ματσαγγούρας, Η. (2007). Στρατηγικές διδασκαλίας: Η κριτική σκέψη στη διδακτική πράξη. Αθήνα: Gutenberg.

·     Ματσαγγούρας, Η. (2008). Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση. Αθήνα: Γρηγόρης.

·     Mαυρογιώργος, Γ. (1986). Σχολικός χώρος και αυταρχική εκπαίδευση. Στο Α. Γκότοβος, Γ. Mαυρογιώργος, & Π. Παπακωνσταντίνου, Κριτική Παιδαγωγική και εκπαιδευτική πράξη.Aθήνα: Σύγχρονη Εκπαίδευση.

·     Μπερερής, Π., &Τρούκη, Ε. (2009). Λόγος και επικοινωνία στην εκπαιδευτική πράξη: Ρητά και άρρητα μηνύματα κατά τη διαμόρφωση του επικοινωνιακού κλίματος στη σχολική τάξη. Αθήνα: Καστανιώτης.

·     Μπίκος, Κ. (2011). Κοινωνικές σχέσεις και αλληλεπίδραση στη σχολική τάξη. Θεσσαλονίκη: Ζυγός.

·     Παντελιάδου, Σ., & Φιλιππάτου, Δ. (Επιμ.). (2013). Διαφοροποιημένη διδασκαλία: Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικές πρακτικές. Αθήνα: Πεδίο.

·     Schunk, D.H.,Pintrich, P.R.,Meece, J. (2010). Τα κίνητρα στην εκπαίδευση.Επιμ. Ν. Μακρής&Δ. Πνευματικός, Μτφρ. Μ. Κουλεντιανού. Αθήνα: Gutenberg– Γ. & Κ. Δαρδανός.

·     Slavin, R. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία: Θεωρία και πράξη.Επιμ. Κ. Κόκκινος, Μτφρ. Ε. Εκκεκάκη. Αθήνα: Μεταίχμιο.

·     Τριλιανός, Θ. (2013). Μεθοδολογία της διδασκαλίας. Αθήνα: Διάδραση.

·     Wragg, E.C. (2004). Διαχείριση της σχολικής τάξης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.Μτφρ. Ν. Αβούρη. Αθήνα: Σαββάλας.

·     Φρυδάκη, Ε. (2009). Η διδασκαλία στην τομή της νεωτερικής και της μετανεωτερικής σκέψης. Αθήνα: Κριτική.

·     Χατζηγεωργίου, Ι. (2011). Γνώθι το Curriculum: Γενικά και ειδικά θέματα Αναλυτικών Προγραμμάτων και Διδακτικής. Αθήνα: Διάδραση.

Σημείωση 1η: Προτεινόμενη βιβλιογραφία, ομαδοποιημένη ανά θεματική ενότητα, αναρτάται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα eclass.

Σημείωση 2η: Στομάθημα «Εφαρμογές στο πεδίο Ι» αξιοποιούνται και διδακτικά συγγράμματα που παρέχονται στους φοιτητές στο πλαίσιο μαθημάτων παιδαγωγικής, διδακτικής και ψυχολογικής κατάρτισης, ώστε να συνδέονται οι θεωρητικές γνώσεις με την εκπαιδευτική πράξη.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

·         Παιδαγωγική Επιθεώρηση

·         Επιστήμες της Αγωγής

·         Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων

·         Μέντορας

·         Κίνητρο

·         Menon: Journal of Educational Research (ηλεκτρ.)

·         Έρευνα στην Εκπαίδευση (ηλεκτρ.)

·         Παιδαγωγική – θεωρία και πράξη (ηλεκτρ.)