ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ | ||||
ΤΜΗΜΑ | ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ | ||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | ΕΠΙΠΕΔΟ 6 | ||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | 5o | |||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΩΣ ΔΕΥΤΕΡΗΣ/ΞΕΝΗΣ | ||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ | ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
3 | 5 | ||||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
|
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ | ||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
|
OXI | ||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: | ΕΛΛΗΝΙΚΗ
|
||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | NAI | ||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) | https://eclass.duth.gr/ / | ||||
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα | ||
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος. | ||
Με την ολοκλήρωση των διαλέξεων του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:
· να αναφέρουν το ιστορικό υπόβαθρο και τους στόχους της διδασκαλίας της ΝΕ ως Γ2/ΞΓ (ΜΑ11) · να συζητούν τις βασικότερες μεθόδους διδασκαλίας μιας δεύτερης/ξένης γλώσσας (ΜΑ11) · να εξηγούν τους βασικότερους παράγοντες που αναμένεται να επηρεάσουν την εκμάθηση της ΝΕ ως Γ2/ΞΓ και οι οποίοι ανάγονται στην ύπαρξη γλωσσικής ποικιλίας (ΜΑ11) · να διδάσκουν τη ΝΕ ως Γ2/ΞΓ σε όλα τα επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης (λεξιλόγιο, φωνολογία, μορφολογία και σύνταξη) (ΜΑ11) · να συζητούν τα χαρακτηριστικά που διέπουν τη διδασκαλία της ΝΕ ως Γ2/ΞΓ με τη χρήση Η/Υ (ΜΑ9 & ΜΑ11) · να αναφέρουν τα πιο κοινά λάθη που εμφανίζονται κατά τη διδασκαλία της ΝΕ ως Γ2/ΞΓ (ΜΑ11) · να αναφέρουν τα επίπεδα και ενδεικτικό υλικό ελληνομάθειας (ΜΑ11) · να δημιουργούν υλικό για τη διδασκαλία επιλεγμένων δομών της ΝΕ ως Γ2/ΞΓ (ΜΑ11) |
||
Γενικές Ικανότητες | ||
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. | ||
· Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις · Λήψη αποφάσεων · Αυτόνομη εργασία · Ομαδική εργασία · Εργασία σε διεθνές περιβάλλον · Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον · Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών · Σχεδιασμός και διαχείριση έργων · Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
|
||
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΔΙΑΛΕΞΗ 1: Εισαγωγικές παρατηρήσεις
ΔΙΑΛΕΞΗ 2: Μέθοδοι διδασκαλίας μιας δεύτερης/ξένης γλώσσας (Γ2/ΞΓ) ΔΙΑΛΕΞΗ 3: Παράγοντες που αναμένεται να επηρεάσουν τη διδασκαλία της ΝΕ ως Γ2/ΞΓ ΔΙΑΛΕΞΗ 4: Η διδασκαλία του λεξιλογίου της ΝΕ ως Γ2/ΞΓ ΔΙΑΛΕΞΗ 5: Η διδασκαλία της φωνολογίας και της μορφολογίας της ΝΕ ως Γ2/ΞΓ ΔΙΑΛΕΞΗ 6: Η διδασκαλία της σύνταξης της ΝΕ ως Γ2/ΞΓ ΔΙΑΛΕΞΗ 7: Η διδασκαλία της ΝΕ ως Γ2/ΞΓ με τη χρήση Η/Υ ΔΙΑΛΕΞΗ 8: Ανάλυση λαθών με εφαρμογές στη διδασκαλία της ΝΕ ως Γ2/ΞΓ ΔΙΑΛΕΞΗ 9: Επίπεδα και υλικό ελληνομάθειας ΔΙΑΛΕΞΗ 10: Εργαστήριο 1 ΔΙΑΛΕΞΗ 11: Εργαστήριο 2 ΔΙΑΛΕΞΗ 12: Εργαστήριο 3 ΔΙΑΛΕΞΗ 13: Παρουσίαση εργασιών |
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. |
Πρόσωπο με πρόσωπο | ||||||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
|
Χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία και στην επικοινωνία με τους φοιτητές
|
||||||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS |
|
||||||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές. |
· Συγγραφή γραπτής εργασίας · Παρουσίαση γραπτής εργασίας · Γραπτή εξέταση
|
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Προτεινόμενα διδακτικά συγγράμματα
· Μήτσης, Ν. (1998). Στοιχειώδεις Αρχές και Μέθοδοι της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας. Εισαγωγή στη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης (ή Ξένης) Γλώσσας. Αθήνα: Gutenberg. · Σακελλαρίου, Α. (2000). Διδακτική της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας. Αθήνα: Γρηγόρης.
2. Πρόσθετη προτεινόμενη βιβλιογραφία · Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Α., & Ευθυμίου, Α. (2006). Οι Στερεότυπες Εκφράσεις και η Διδακτική της Νέας Ελληνικής ως Δεύτερης Γλώσσας. Αθήνα: Πατάκης. · Ανδρουλάκης, Γ. (2001). Διδακτική της γλώσσας με άξονα επικοινωνιακές δραστηριότητες: θεωρητικός προβληματισμός και εφαρμογές. Στο Πρακτικά 4ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίας (Λευκωσία, 17-19 Σεπτεμβρίου 1999) (σελ. 615-622). Θεσσαλονίκη: University Studio Press. · Αντωνοπούλου, Ν. (2001). Η χρησιμότητα των γλωσσικών επιπέδων και οι δυσκολίες στον προσδιορισμό τους. Στο Μ. Βάμβουκας & Α. Χατζηδάκη (Επιμ.), Μάθηση και διδασκαλία της ελληνικής ως μητρικής και ως δεύτερης γλώσσας. Πρακτικά Συνεδρίου, Ρέθυμνο, 6-8 Οκτωβρίου, 2000 (τόμ. Β, σελ. 47-58). Αθήνα: Ατραπός. · Αντωνοπούλου, Ν. (2006). Σχολιασμένη βιβλιογραφία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Αθήνα: Πατάκης. · Αντωνοπούλου, Ν., & Μανάβη, Δ. (2001). Η διδασκαλία της νέας ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας. Στο Α.-Φ. Χριστίδης (Επιμ.), Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός για τη Γλώσσα (σελ. 253-257). Θεσσαλονίκη: ΚΕΓ. · Αντωνοπούλου, Ν., & Βαλετόπουλος, Φρ. (2004). Στατιστική ανάλυση και ερμηνεία των αποτελεσμάτων των εξετάσεων πιστοποίησης επάρκειας της ελληνομάθειας. Πρακτικά 6ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίας. Ρέθυμνο: Πανεπιστήμιο Κρήτης [CD-ROM]. · Γεωργιαφέντης, Μ. et al. (2006). Η σύνταξη στη μάθηση και στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας. Αθήνα: Πατάκης. · Γούτσος, Δ. (2006). Ανάπτυξη λεξιλογίου-Από το βασικό στο προχωρημένο επίπεδο. Στο Δ. Γούτσος, Μ. Σηφιανού, & Α. Γεωργακοπούλου (Επιμ.), Η ελληνική ως ξένη γλώσσα: Από τις λέξεις στα κείμενα (σελ. 13-92). Αθήνα: Πατάκης. · Θώμου, Π. (2001). Εκμάθηση Λεξιλογίου στην Ελληνική ως Ξένη Γλώσσα: Ανάλυση των μη Αποδεκτών Λεξιλογικών Συνάψεων (Lexical Collocations) στο Γραπτό Λόγο Ξένων Φοιτητών. Στο Μ. Βάμβουκας & Α. Χατζηδάκη (Επιμ.), Μάθηση και διδασκαλία της ελληνικής ως μητρικής και ως δεύτερης γλώσσας. Πρακτικά Συνεδρίου, Ρέθυμνο, 6-8 Οκτωβρίου, 2000 (τόμ. Β, σελ. 99-109). Αθήνα: Ατραπός. · Μητακίδου, Σ. (Επιμ.). (2005). Διδασκαλία της Γλώσσας. Εκπαίδευση γλωσσικών μειονοτήτων. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. · Μήτσης, Ν. (1999). Η έννοια του βασικού λεξιλογίου στον τομέα της Ελληνικής ως δεύτερης (ή ξένης) γλώσσας. Απόπειρα προσέγγισης υπό το πρίσμα της εφαρμοσμένης γλωσσολογίας. Επιστημονική Επετηρίδα Αλέξανδρος Δελμούζος (τόμ. 1, σελ. 33-44). Βόλος: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. · Μήτσης, Ν. (2004). Η Διδασκαλία της Γλώσσας υπό το Πρίσμα της Επικοινωνιακής Προσέγγισης. Εισαγωγή στη θεωρία και τις τεχνικές του επικοινωνιακού μοντέλου. Αθήνα: Gutenberg. · Μοσχονάς, Σπ. Α. (2003). Πριν από τη διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας. Στο Δ. Θεοφανοπούλου-Κοντού, Χ. Λασκαράτου, Μ. Σηφιανού, Μ. Γεωργιαφέντης & Β. Σπυρόπουλος (Επιμ.), Σύγχρονες Τάσεις στην Ελληνική Γλωσσολογία (σελ. 87-107). Αθήνα: Πατάκης. · Μπακάκου-Ορφανού, Α. (2003). Επίπεδα Λεξιλογίου της Νέας Ελληνικής. Στο Γλώσσα & Πολιτισμός (Πρακτικά Συνεδρίου, Αθήνα 24-26 Μαΐου 2001) (σελ. 157-165). Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. · Ρεβυθιάδου, Α., & Τζακώστα, Μ. (2007). Η φωνολογία στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας. Αθήνα: Πατάκης.
3. Διδακτικό υλικό · Αγάθος, Θ. et al. (2004). Ακολουθώντας το κείμενο: Κείμενα για το προχωρημένο επίπεδο ελληνομάθειας. Αθήνα: Ε.Κ.Π.Α. · Αμπάτη, Α. et al. (2000). Ελληνικά με την παρέα μου 1. Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β. · Αμπάτη, Α. et al. (2004). Ελληνικά με την παρέα μου 2. Ρέθυμνο: Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ. · Αντωνίου-Κρητικού, Ι. (2009). Ελληνικά με χειρονομίες και εκφράσεις. Δραστηριότητες για την ανάπτυξη της επικοινωνιακής ικανότητας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. · Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (1992/1999). Τα Νέα Ελληνικά για ξένους. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [ΙΔΡ. Μ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗ]. · Αρβανιτάκη, Φ. (1998). Άκου να δεις 1: βιβλίο ακουστικής κατανόησης για ξενόγλωσσους. Αθήνα: Δέλτος. · Αρβανιτάκη, Φ. (1998). Άκου να δεις 2: βιβλίο ακουστικής κατανόησης για ξενόγλωσσους. Αθήνα: Δέλτος. · Αρβανιτάκης, Κλ., & Αρβανιτάκη, Φ. (1992). Επικοινωνήστε Ελληνικά 1. Αθήνα: Δέλτος. · Αρβανιτάκης, Κλ., & Αρβανιτάκη, Φ. (1997). Επικοινωνήστε Ελληνικά 2 (3η έκδ.). Αθήνα: Δέλτος. · Αρβανιτάκης, Κλ., & Αρβανιτάκη, Φ. (1994). Επικοινωνήστε Ελληνικά 3. Αθήνα: Δέλτος. · Ασημακοπούλου, Α., & Ψιλλοπούλου, Α. (1990). Βελτιώνω τα Ελληνικά μου. Αθήνα. · Βαζάκα, Μ., & Κοκκινίδου, Μ. (2011). Εμβαθύνοντας στα ελληνικά. Για ξένους μέσου επιπέδου ελληνομάθειας. Αθήνα: Μεταίχμιο. · Βαλσαμάκη-Τζεκάκη, Φ. et al. (1994). Ελληνικά και Επιστήμη. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. · Βαλσαμάκη, Φ. et al. (2003). Τα ελληνικά είναι ένα…παιχνίδι. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [ΙΔΡ. Μ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗ]. · Βαλσαμάκη, Φ., & Μανάβη, Δ. (2004). Ορίστε: ελληνικά για αρχάριους. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [ΙΔΡ. Μ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗ]. · Bien, P. et al. (2004). Greek Today. Hanover: Dartmouth College Press. · Δημητρά, Δ., & Παπαχειμώνα, Μ. (1987/1991). Ελληνικά 1+1. Αθήνα: Νόστος. · Δημητρά, Δ., & Παπαχειμώνα, Μ. (1989/1991). Ελληνικά 2+2. Αθήνα: Νόστος. · Διακουμή, Ι. et al. (2004). Συνεχίζοντας. Αθήνα: Ελληνοαμερικανική Ένωση. · Ιακώβου, Μ., & Τολιάς, Δ. (2000). Επιτυγχάνοντας στα Ελληνικά. Αθήνα: Ελληνοαμερικανική Ένωση. · Καρακύργιου, Μ., & Παναγιωτίδου, Β. (2013). ΚΛΙΚ στα ελληνικά. Μέθοδος εκμάθησης της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Επίπεδα Α1 και Α2. Βασικός χρήστης. Θεσσαλονίκη: ΚΕΓ · Μόσχου, Δ. et al. (1999). Μαθήματα Ελληνικών: μέθοδος εντατικής διδασκαλίας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. · Μπαμπινιώτης, Γ. et al. (1993). Ελληνική Γλώσσα: Εγχειρίδιο Διδασκαλίας της Νέας Ελληνικής ως Δεύτερης (Ξένης) Γλώσσας. Αθήνα: Ίδρυμα Μελετών Λαμπράκη. · Σπυροπούλου, Μ., & Θεοδωρίδου, Θ. (2004). Η γλώσσα που μιλάμε στην Ελλάδα: Τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα (για προχωρημένους μαθητές της ελληνικής γλώσσας). Θεσσαλονίκη: University Studio Press. · Τολιάς, Δ. (1998). Ξεκινώντας. Η Νέα Ελληνική ως Ξένη Γλώσσα. Αθήνα: Ελληνοαμερικανική Ένωση. · Τολιάς, Δ., et al. (1999). Εξετάζοντας τα Ελληνικά. Αθήνα: Ελληνοαμερικανική Ένωση. · Τριανταφυλλίδου, Λ., & Αναγνωστοπούλου, Α. (2011). Λοιπόν τι λες; Αθήνα: Εκδόσεις Νόστος. · Vogiatzidou, S. (2002). Learning Modern Greek. Thessaloniki: University Studio Press. · Watts, N. (2004). Colloquial Greek. The Complete Course for Beginners (2nd ed.). London & New York: Routledge. · Χαραλαμποπούλου, Ν., & Χαραλαμπόπουλος, Α. (1996). Επικοινωνώ στα Ελληνικά: Μέθοδος Εκμάθησης της Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας. Αθήνα: Παρατηρητής. |