Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας


ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

  • ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ TMHMA ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επίπεδο 6: Πανεπιστήμια και Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 6Υ3 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤ εξάμηνο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων

 

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

 

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

3 5.0
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

 

 

Επιστημονικής Περιοχής

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΗΤΕΣ ERASMUS  

ΝΑΙ

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)  

https://eclass.duth.gr/courses/ALEX03310/

 

 

  • ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

 

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

  • Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με πλαίσιο προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης
  • Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και Παράρτημα Β
  • Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

 

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • να γνωρίζουν και να κατανοούν τους παράγοντες που επηρεάζουν τη διδασκαλία (ΜΑ1, ΜΑ4, ΜΑ8)
  • να αναλύουν και να ερμηνεύουν τον ρόλο του εκπαιδευτικού κατά τη διδασκαλία (ΜΑ1, ΜΑ5)
  • να γνωρίζουν τρόπους οργάνωσης της μαθησιακής διαδικασίας στη σχολική τάξη και αξιολόγησής της καθώς και διαχείρισης

του διδακτικού χρόνου (ΜΑ8, ΜΑ9)

•                     να προτείνουν και να σχεδιάζουν τρόπους διαχείρισης της σχολικής τάξης (ΜΑ10)

•                     να εφαρμόζουν ορισμένες μορφές διδασκαλίας (ΜΑ14)

Γενικές Ικανότητες

 

Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

 

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και                                        Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών                 Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις                                                                    Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Λήψη αποφάσεων                                                                                               Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής

Αυτόνομη εργασία                                                                                              υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Ομαδική εργασία                                                                                                 Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον                                                                        Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον                                                         σκέψης Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Αυτόνομη εργασία Ομαδική εργασία

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μέσα από τις θεματικές ενότητες που προσεγγίζονται

  • Αποσαφηνίζεται η πολλαπλή σημασία του όρου παιδεία.
  • Αναλύεται η σύγχρονη παιδαγωγική θεωρία στις κυριότερες κατευθύνσεις της.
  • Ανασκοπούνται οι σταθμοί εξέλιξης της πράξης της παιδείας.
  • Εξετάζεται η σχέση θεωρίας και διδακτικής πράξης.
  • Προσδιορίζονται οι παράγοντες που την επηρεάζουν.
  • Ερμηνεύεται η γέννηση του σύγχρονου σχολικού συστήματος για την πράξη της παιδείας και αναλύονται οι κρίσεις του.
  • Προσδιορίζεται το επιστημολογικό πεδίο της και διερευνάται η πράξη της παιδείας, όπως αυτή εκδηλώνεται στους σκοπούς και τους στόχους, στα προγράμματα, στις διαδικασίες μάθησης και κοινωνικοποίησης, στις δύο διαστάσεις της διάδρασης, τη λειτουργική και την επικοινωνιακή, στη διοίκηση των σχολείων, στην οργάνωση της σχολικής τάξης, στο παιδαγωγικό κλίμα, στη συμμετοχή των μαθητών, στη μορφωτική σχέση κ.ά. με σκοπό τη διαμόρφωση ενός πλαισίου αρχών, στρατηγικών και τεχνικών για την ανάπτυξή της.
  • Εξετάζονται τα προγράμματα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών καθώς και η διάσταση της επαγγελματικής τους ανάπτυξης και εξέλιξης.
  • Μελετώνται οι δυνατότητες προετοιμασίας και σχεδιασμού της διδασκαλίας και προσδιορίζονται οι αρχές της διδασκαλίας.
  • Μελετώνται οι μορφές της διδασκαλίας και οι άμεσες ενέργειες του εκπαιδευτικού κατά τη διδακτική πράξη.
  • Μελετώνται οι παράμετροι του ελέγχου της σχολικής τάξης.
  • Προσδιορίζονται τα μέσα διαπαιδαγώγησης και
  • μελετάται η διάσταση της αξιολόγησης της σχολικής επίδοσης του μαθητή.

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

 

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Πρόσωπο με πρόσωπο,

 

 

 

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία

Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 20
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας  

55

Διαδραστική διδασκαλία 25
Συγγραφή εργασίας / εργασιών  

25

Σύνολο Μαθήματος 125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσες αξιολόγησης φοιτητών

Ελληνικά

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες  

Μέθοδος (Διαμορφωτική ή Συμπερασματική)

 

Συμπερασματική

 

Τρόποι αξιολόγησης φοιτητών

 

 

 

 

 

Ποσοστό

 

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων Γραπτή Εργασία

Δημόσια Παρουσίαση

40

35

20

5

 

  • ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Ι. ΕλληνόγλωσσηΑναγνωστοπούλου, Μ. (2001). Η ομαδική διδασκαλία στην εκπαίδευση, μια θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: εκδόσεις Αδελφών Κυριακίδη.Αναγνωστοπούλου, Μ. (2004). Διαπροσωπικές σχέσεις εκπαιδευτικών και μαθητών. Θεσσαλονίκη: εκδόσεις Αδελφών Κυριακίδη. Ανδρέου, Ε. (1998). Στάσεις μαθητών σχολικής ηλικίας απέναντι στον έπαινο, τις αμοιβές, τις τιμωρίες και την επίπληξη. Παιδαγωγική επιθεώρηση, 27, 161-179.

    Αραβανής, Γ. (1998). Πειθαρχία και εκπαίδευση: ο ρόλος των ποινών και των αμοιβών στο σχολείο και στο νηπιαγωγείο. Αθήνα: εκδόσεις Γρηγόρης.

    Βρεττός, Ι. & Καψάλης, Α. (1997). Αναλυτικό Πρόγραμμα, σχεδιασμός-αξιολόγηση-αναμόρφωση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Γεωργίου, Στ. (2000). Σχέσεις σχολείου-οικογένειας και ανάπτυξη του παιδιού. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

    Γιαννούλης, Ν. (1980). Εισαγωγή στη Γενική Διδακτική. Αθήνα: εκδόσεις Ψυχοτεχνική. Γκόβαρης, Χρ. (2001). Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Αθήνα: Μεταίχμιο.

    Γκότοβος, Αθαν. (1983). Παιδαγωγική αλληλεπίδραση και η λογική της ποινής. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 14, 51-71. Γκότοβος, Αθαν. (2003). Εκπαίδευση και Ετερότητα. Ζητήματα Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής. Αθήνα: Μεταίχμιο.