Η Επικοινωνία στην Εκπαιδευτική Διαδικασία


ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΠΙΠΕΔΟ 6
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ   ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 6ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

 

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
3 5
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

OXI
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ

 

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS NAI
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.duth.gr//
  1. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
Με την ολοκλήρωση των διαλέξεων του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:

·       να περιγράφουν την έννοια της «επικοινωνίας» και του «επικοινωνιακού εγγραμματισμού» και να αναφέρουν τις κυριότερες μορφές της προσδιορίζοντας τα κριτήρια διαχωρισμού της (ΜΑ11),

·       να αντιλαμβάνονται την αξία της λεκτικής επικοινωνίας στο χώρο της αγωγής και να αναλύουν τις στρατηγικές που χρησιμοποιεί ο εκπαιδευτικός για τον εμπλουτισμό και τη βελτίωσή της (Μ5, Μ7, Μ12, Μ14),

·       να αναγνωρίζουν τις δυνατότητες της μη λεκτικής επικοινωνίας στην εκπαίδευση και να αξιοποιούν τις παραμέτρους της (Μ5, Μ12, Μ14),

·       να διακρίνουν τα είδη αγωγής που προκύπτουν από την επικοινωνιακή σχέση εκπαιδευτικού-μαθητών και να ταξινομούν τους επικοινωνιακούς τύπους εκπαιδευτικών με κριτήριο την παιδαγωγική και διδακτική τους συμπεριφορά (Μ1, Μ5, Μ14),

·       να προσδιορίζουν τους έμψυχους και άψυχους παράγοντες που συνδιαμορφώνουν το σχολικό επικοινωνιακό πλαίσιο και καθορίζουν τη δυναμική του (Μ5, Μ6),

·       να γνωρίζουν τα αίτια και τις μορφές των κρυφών και φανερών συγκρούσεων που αποτελούν μέρος της καθημερινής ζωής μιας σχολικής μονάδας και να υποδεικνύουν τρόπους πρόληψης και αποτελεσματικής διαχείρισής τους (Μ10, Μ12, Μ14).

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
   
 

·       Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.

·       Λήψη αποφάσεων.

·       Αυτόνομη εργασία.

·       Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

·       Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.

·       Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

 

  1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
1: Επικοινωνία. Έννοια, σημασία, ορισμός.

2: Μορφές επικοινωνίας.

3: Επικοινωνιακός εγγραμματισμός.

4: Λεκτική επικοινωνία. Στρατηγικές καλλιέργειας.

5: Μη λεκτική επικοινωνία στην εκπαίδευση.

6: Εμπόδια, προβλήματα και διαταραχές επικοινωνίας στο σχολικό περιβάλλον.

7: Εκπαιδευτική Επικοινωνία. Πεδία μελέτης.

8: Οργάνωση παιδαγωγικής επικοινωνίας. Είδη αγωγής.

9: Παράγοντες διαμόρφωσης επικοινωνιακού πλαισίου στο σχολικό περιβάλλον.

10: Επικοινωνιακοί τύποι εκπαιδευτικών.

11: Σχολική επικοινωνιακή συμβουλευτική.

12-13: Επικοινωνιακές συγκρούσεις εντός σχολείου. Αίτια, μορφές, τρόποι διαχείρισης.

  1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
Πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία, στην εργαστηριακή εκπαίδευση και στην επικοινωνία με τους φοιτητές

 

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 13×3=39
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας  

36

Εργαστηριακές ασκήσεις 10
Συγγραφή εργασίας 40
Σύνολο Μαθήματος 125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική  ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται  ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Τα κριτήρια αξιολόγησης, τα οποία αναφέρονται στην 1η διάλεξη και αναρτώνται στην ηλεκτρονική σελίδα του μαθήματος, είναι τα εξής:

 

·     Γραπτή εξέταση (στην ελληνική γλώσσα), η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις κρίσεως, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και ερωτήσεις ανάπτυξης (70%).

·     Γραπτή εργασία (30%).

 

 

  1. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1.    Προτεινόμενα διδακτικά συγγράμματα

·       Σταμάτης, Π. Ι. (2013). Επικοινωνία στην εκπαίδευση. Αθήνα: Διάδραση.

·       Κοντάκος, Α. Θ. & Σταμάτης, Π. Ι. (Επιμ.) (2014). Μη Λεκτική Επικοινωνία στην Εκπαίδευση: Θεωρία & Πράξη. Αθήνα: Διάδραση.

 

2.    Πρόσθετη προτεινόμενη βιβλιογραφία

Ελληνική βιβλιογραφία

·       Βρεττός, Ι. (2004). Μη Λεκτική Συμπεριφορά Εκπαιδευτικού – Μαθητή. Αθήνα: Ατραπός.

·       Γκότοβος, Α. (2002). Παιδαγωγική Αλληλεπίδραση. Επικοινωνία και Κοινωνική Μάθηση στο Σχολείο. Αθήνα: Gutenberg.

·       Κοντάκος, Α. & Πολεμικός, Ν. (2008). Η Μη Λεκτική Επικοινωνία στο Νηπιαγωγείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

·       Κοντάκος, Α. Θ. & Σταμάτης, Π. Ι. (Επιμ.) (2017). Θεωρίες και Μοντέλα Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Διάδραση.

·       Κωνσταντίνου, Χ. (2001). Η Πρακτική του Εκπαιδευτικού στην Παιδαγωγική Επικοινωνία. Ο Αυταρχισμός ως Κυρίαρχο Γνώρισμα της Υπαρκτής Σχολικής Πραγματικότητας. Αθήνα: Gutenberg.

·       McQuail D. & Windahl,  S. (2009). Σύγχρονα μοντέλα επικοινωνίας. Αθήνα: Καστανιώτης.

·       Μπακιρτζής, Κ. (2003). Η Δυναμική της Αλληλεπίδρασης στην Επικοινωνία. Αθήνα: Gutenberg.

·       Μπακιρτζής, Κ. (2006). Επικοινωνία και Αγωγή. Αθήνα: Gutenberg.

·       Πολεμικός, Ν. & Κοντάκος, Α. (Επιμ.), (2002). Μη Λεκτική Επικοινωνία. Σύγχρονες θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις στην Ελλάδα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

·       Σταμάτης, Π. Ι. (2005). Παιδαγωγική μη λεκτική επικοινωνία. Ο ρόλος της απτικής συμπεριφοράς στην προσχολική και πρωτοσχολική ηλικία. Αθήνα: Ατραπός.

·       Σταμάτης, Π. Ι. (2009). Παιδαγωγική Επικοινωνία στην Προσχολική και Πρωτοσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός.

·       Σταμάτης Π. Ι. (2015). Προσχολική και Πρωτοσχολική παιδαγωγική. Επικοινωνιακές διαστάσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αθήνα: Διάδραση.

 

Ξενόγλωσση βιβλιογραφία

·       Gestwicki, C. (2012). Home, School and Community Relations. USA: Cengage Learning.

·       Kuder, J. S. (2007). Teaching Students with Language and Communication Disabilities. USA: Allyn & Bacon.

·       Latham, C. & Miles, A. (2001). Communication curriculum and classroom practice. London: David Fulton Publishers.

·       Littlejohn, S. W. (2002). Theories of Human Communication. Belmont, C.A.: Wadsworth Publishing Co.

·       Miller, P. W. (2000). Nonverbal communication in the classroom. USA.: P. W. Miller & Associates.

·       Racine, N. (2002). Visual Communication. USA: Learning Experts.

·       Scott, L. M. (2000). A Survey of Communication Disorders for the Classroom Teacher. USA: Allyn & Bacon.

·       Simonds, C. J. & Cooper, P. J. (2011). Communication for the Classroom Teacher. USA: Pearson, Allyn & Bacon.

·       Ysseldyke, J. & Algozzine, B. (2006). Teaching Students with Communication Disorders. A practical guide for every teacher. USA: Corwin Press.

 

3.    Συναφή επιστημονικά περιοδικά (ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα):

·         Επιστήμες Αγωγής

·         Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων

·         Εκπαίδευση και Επιστήμη

·         European Journal of Communication

·         Canadian Journal of Educational Communication

·         International Journal of Communication

 

Ψυχολογία Κινήτρων – Εφαρμογές στην Εκπαίδευση


ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΠΙΠΕΔΟ 6
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ   ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Εαρινό  (6ο)
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΙΝΗΤΡΩΝ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

 

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
3 5
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

OXI
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ

 

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS NAI
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.duth.gr/ /
  1. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

 

Οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα μπορούν να:

·         εξηγήσουν το όρο ¨κίνητρα» και τα  περιγράφουν τα χαρακτηριστικά των κινήτρων.. (ΜΑ3, ΜΑ5, ΜΑ6)

·          διακρίνουν τις μεθόδους μελέτης των κινήτρων (ΜΑ3, ΜΑ5, ΜΑ6)

·         αναλύουν τις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις  για τα κίνητρα μάθησης (ΜΑ3, ΜΑ5, ΜΑ6)

·          περιγράφουν τις προεκτάσεις των θεωριών κινήτρων μάθησης στην διδασκαλία (ΜΑ3, ΜΑ5, ΜΑ6)

·          περιγράφουν τον ρόλο της οικογένειας στη διαμόρφωση των κινήτρων μάθησης (ΜΑ3, ΜΑ5, ΜΑ6)

·         περιγράφουν τον ρόλο του σχολείου και του εκπαιδευτικού στη διαμόρφωση των κινήτρων μάθησης (ΜΑ3, ΜΑ5, ΜΑ6)

·         αναφέρουν τους παράγοντες που επηρεάζουν τις  πολιτισμικές διαφορές στα κίνητρα μάθησης(ΜΑ3, ΜΑ5, ΜΑ6)

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
   
·  Προσαρμοστικότητα

·  Ομαδική εργασία

·  Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

·  Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση απαραίτητων τεχνολογιών

·  Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

·  Παραγωγή ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

  1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
 1: Εισαγωγικές παρατηρήσεις

 2: Ορισμός κινήτρων-ιστορική αναδρομή- μέθοδοι εκτίμησης κινήτρων

 3:  Θεωρία προσδοκίας – αξίας

 4: Θεωρία αιτιακών αποδόσεων (1)

 5: Θεωρία αιτιακών  αποδόσεων (2) 

6.Γνωστική – κοινωνική θεωρία κινήτρων

 7: Εσωτερικά- εξωτερικά κίνητρα μάθησης

 8: Στόχοι και προσανατολισμός στόχων

 9: Θυμικό και κίνητρα

 10: Επίδραση εκπαιδευτικού  στα κίνητρα

11: Ο ρόλος του σχολείου στα κίνητρα

12. Επίδραση κοινωνικοπολιτισμικού πλαισίου στα κίνητρα

13: Παρουσίαση εργασιών

  1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
Πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία και στην επικοινωνία με τους φοιτητές

 

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

 

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 44
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας για εργασία 30
Μελέτη για εξετάσεις 45
Παρουσίαση εργασίας 3
Γραπτή εξέταση 3
Σύνολο Μαθήματος 125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

  Αναφέρονται  ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

·         Συγγραφή γραπτής εργασίας

·          Παρουσίαση γραπτής εργασίας

·           Γραπτή εξέταση

  1. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Προτεινόμενα διδακτικά συγγράμματα

·         Schunk, D.H., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2010). Τα κίνητρα στην εκπαίδευση. Επιμ. Ν. Μακρής & Δ. Πνευματικός. Αθήνα: Gutenberg.

·         Kωσταρίδου – Ευκλείδη, Α. (1999). Ψυχολογία Κινήτρων. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

 

Πρόσθετη προτεινόμενη βιβλιογραφία

 

·         Hofmann, B. (2015). Motivation for learning and performance. NY: Academic Press.

·         Reeve, J. (2018). Understanding motivation and emotion. UK. Wiley.

·         Theopald, M. (2005). Increasing student motivation. USA: Corwin .

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά (ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα):

·         Ψυχολογία

·         Learning and motivation

·         Motivation and emotion

·         Motivation Science

 

Θέατρο για Παιδιά και Νέους: Δραματικό Κείμενο και Θεατρική Παράσταση


ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό/ Μεταπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ   ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 6o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΥΣ. ΔΡΑΜΑΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

THEATRE FOR CHILDREN AND YOUTH. DRAMATIC TEXT AND STAGE PERFORMANCE 

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ  ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 3   –  ΤΡΕΙΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ 5
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

 

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

Κανένα
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι  (με μετάφραση από συμφοιτητή)
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)  http://utopia.duth.gr/~sypapado/

 

  1. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος.
ΣΚΟΠΟΣ – ΣΤΟΧΟΙ

Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές στο θέατρο ως αισθητική – καλλιτεχνική, πολιτιστική διαδικασία και ψυχαγωγική δραστηριότητα.

 

Ειδικότεροι στόχοι είναι η μελέτη του δραματικού κειμένου για παιδιά και νέους ως είδους λογοτεχνίας και της θεατρικής παράστασης και η εξοικείωση των συμμετεχόντων με τις κειμενικές και παραστασιακές τεχνικές του είδους, κατάλληλα εφαρμοσμένες σε βιωματικά εργαστήρια.

 

OBJECTIVES – AIMS

The objective of the course is to introduce students to theatre as an aesthetic-artistic cultural effort and recreational activity. Particular objectives are the study of dramatic text for children and youth as a literary genre, as well as the study of stage performance and the familiarization of the participants with the textual and presenting techniques of the genre, appropriately applied in experiential workshops.

 

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση:

 

●  Να κατανοούν την τυπολογία του είδους, τα γνωρίσματα του παιδικού και νεανικού κοινού (Ψυχολογική – ψυχοκοινωνική και κοινωνιολογική θεώρηση), τη σημασία του θεατρικού συγγραφέα (διαστάσεις του έργου, βασικές αρχές της θεατρικής συγγραφής), τη δραματουργική επεξεργασία κειμένου. Μέθοδοι ανάλυσης. Οι τεχνικές του θεατρικού έργου (θεατρικό κείμενο, διάλογος, δράση, πλοκή, κειμενικές τεχνικές δραματικής έντασης, καταστάσεις, χαρακτήρες). Η σχέση του με τη λογοτεχνία για παιδιά και νέους, την παραστασιολογική ανάλυση (Από το θεατρικό έργο στη θεατρική παράσταση. Κώδικες της παράστασης) , τη  σημασία του σκηνοθέτη, τα σημεία της όψης (Σκηνογραφία – φωτισμοί,  Κοστούμια, Μουσική – ήχοι, Χορογραφία,  Μακιγιάζ), τους συντελεστές της παράστασης, το ρόλο του ηθοποιού στο θέατρο για παιδιά (τα εκφραστικά μέσα – σωματική έκφραση, φωνή και λόγος) και των θεατών στο Συμμετοχικό Θέατρο (τύποι και γνωρίσματα του ακροατηρίου, η συμμετοχή του ακροατηρίου), τη διαδικασία της θεατρικής παραγωγής  (Αντιστοιχούν σε: ΜΑ1-ΜΑ13)

● Να είναι ικανοί να μπαίνουν σε θεατρικό ρόλο και στη θέση του συγγραφέα και του σκηνοθέτη χρησιμοποιώντας κατάλληλα μέσα σε εργαστήρια συγγραφής και υποκριτικής  (Αντιστοιχούν σε: ΜΑ1-ΜΑ13)

● Να εμπλακούν σε δράσεις θεατρικής έρευνας για την επαγγελματική τους ανάπτυξη (Αντιστοιχούν σε: ΜΑ14-ΜΑ16)

Γενικές Ικανότητες
Οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος. Συμβουλευτείτε τις γενικές ικανότητες που αναμένεται  να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος, όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως.  Σε  ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα.
   
-Κατανόηση, σύγκριση και αξιολόγηση επιστημονικών δεδομένων που συνδέονται με όλες τις συνιστώσες της εκπαίδευσης των παιδιών ηλικίας 6 – 12 ετών

– Κατανόηση, ανάλυση, στάθμιση και διαχείριση με κριτικό τρόπο των πολλαπλών παραγόντων που διαμορφώνουν την εκπαιδευτική πραγματικότητα

– Επιλογή και εφαρμογή μεθοδολογιών και εκπαιδευτικών πρακτικών,  με στόχο τη γνωστική, κοινωνική, πολιτιστική και συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών

– Σχεδίαση, εφαρμογή και αξιολόγηση καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε τυπικά και άτυπα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα

  1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

● Οροθέτηση και τυπολογία του είδους

● Ιστορική και ψυχοπαιδαγωγική έρευνα

● Γνωρίσματα του παιδικού και νεανικού κοινού (Ψυχολογική – ψυχοκοινωνική και κοινωνιολογική θεώρηση)

● Ο θεατρικός συγγραφέας (οι διαστάσεις του έργου του, βασικές αρχές της θεατρικής συγγραφής)

● Δραματουργική επεξεργασία κειμένου. Μέθοδοι ανάλυσης. Οι τεχνικές του θεατρικού έργου (θεατρικό κείμενο, διάλογος, δράση, πλοκή, κειμενικές τεχνικές δραματικής έντασης, καταστάσεις, χαρακτήρες). Η σχέση του με τη λογοτεχνία για παιδιά και νέους

● Παραστασιολογική ανάλυση. Από το θεατρικό έργο στη θεατρική παράσταση. Κώδικες της παράστασης

● Θεατρική παράσταση και θεατρική επικοινωνία

● Η συμμετοχική παράσταση ως βιωματική εμπειρία

● Ο σκηνοθέτης (ο σκηνοθέτης ως ρυθμιστής της παράστασης, η πολλαπλή ‘ανάγνωση’ του έργου, το έργο και η εποχή του, η διανομή των ρόλων, η εμψύχωση των συντελεστών της παράστασης, οι πρόβες)

● Τα σημεία της όψης (Σκηνογραφία – φωτισμοί,  Κοστούμια, Μουσική – ήχοι, Χορογραφία,  Μακιγιάζ)

● Οι συντελεστές της παράστασης και η έρευνα του θεατρικού έργου

● Ο ηθοποιός στο θέατρο για παιδιά (τα εκφραστικά μέσα – σωματική έκφραση, φωνή και λόγος)

● Οι θεατές στο Συμμετοχικό Θέατρο (τύποι και γνωρίσματα του ακροατηρίου, η συμμετοχή του ακροατηρίου)

● Θεατρική παραγωγή, δημοσιότητα και δημόσιες σχέσεις

● Πρότυπα Προγράμματα πριν και μετά την παράσταση στα σχολεία

● Θέατρο από παιδιά και νέους

● Εργαστήρια συγγραφής και υποκριτικής

 

CONTENTS

· Demarcation and classification of the genre

· Historical and psycho-pedagogical research

· Characteristics of children and youth as audience (Psychological – psychosocial and sociological aspects)

·  Playwright (the play’s dimensions, basic principles of playwriting)

· Dramaturgic preparation of the text. Methods of analysis. Dramatic play conventions (theatrical text, dialogues, action, plot, textual techniques of dramatic tension, situations, characters). Relation with literature for children and youth.

· Presenting analysis. From dramatic play to stage performance. Stage codes.

· Stage performance and theatrical communication

· Participatory performance as experiential practice

· The director (the director as performance regulator, the play’s multiple readings, the play’s era, casting, animation of the performance’s contributors, rehearsals)

· Visual points (Stage design-lighting, Costumes, Music-sounds, Choreography, Make-up)

· The performance’s contributors and the play’s research

· The actor in theatre for children (expressive means – bodily expression, voice and speech)

· Spectators in Participatory Theatre (kinds and characteristics of audiences, participation of audiences)

· Theatre production, publicity and public relations

· Model Programmes before and after the performance at schools

· Theatre from children and youth

· Writing and acting workshops

  1. ΜΕΘΟΔΟΙ ΜΑΘΗΣΗΣ & ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Δια ζώσης, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
Στην αίθουσα του Θεατρικού Εργαστηρίου
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
 

● Διαδίκτυο

● Ιστοσελίδα

● Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά οι διδακτικές προσεγγίσεις/ δραστηριότητες που κυρίαρχα ακολουθούνται (εκθετικές / μονολογικές, διαλογικές, διερευνητικές, κ.ά.) :

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα, καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης, ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS (βλέπε και Παράρτημα Γ στο συνημμένο αρχείο της ΑΔΙΠ «Πρόταση Ακαδημαϊκής Πιστοποίησης Προγράμματος Σπουδών») .

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (σύνολο ωρών)
Διαλέξεις 19
Σεμινάρια
Εργαστηριακή άσκηση 20
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας 20
Φροντιστήριο
Πρακτική
Εκπαιδευτική εκδρομή
Εκπόνηση μελέτης
Συγγραφή εργασίας / εργασιών 40
Αυτοτελής Μελέτη 26
…………
……………
Σύνολο Μαθήματος

(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

125
  1. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΜΟΡΦΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Διαμορφωτική, Διαγνωστική ή Συμπερασματική

 

ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Περιγραφή της διαδικασίας/ του τρόπου αξιολόγησης

 

Αναφέρονται  ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται:

α) με διαμορφωτική αξιολόγηση κατά τη διάρκεια των μαθημάτων σε θεατρικό ρόλο και εκτός ρόλου (προσωπικά ημερολόγια, φύλλα αξιολόγησης, συζήτηση και άλλα κείμενα που αφορούν σε θεατρικές τεχνικές)  15% της συνολικής αποτίμησης

 

β) με διαμορφωτική αξιολόγηση με παράδοση εργασίας 11 τουλάχιστον γραπτών εργασιών (300 περίπου λέξεων καθεμιά) στα ισάριθμα εργαστηριακά μαθήματα 20% της συνολικής αποτίμησης

 

γ) με παράδοση γραπτής εργασίας (2500 λέξεων καθεμιά). 20% της συνολικής αποτίμησης

 

γ) με προφορική εξέταση ανταπόκριση σε ερωτήσεις σχετικά με τα υπό διερεύνηση ζητήματα των μαθημάτων και σκηνική παρουσίαση σε θεατρικό ρόλο αποσπάσματος από την παγκόσμια και ελληνική γραμματολογία και δραματουργία. 45% της συνολικής αποτίμησης

 

Κριτήρια αξιολόγησης: Η δημιουργικότητα μέσα από την πρωτοτυπία, την ευελιξία και την ευχέρεια της σκέψης στη διαπραγμάτευση των ζητημάτων και στην ανάληψη θεατρικού ρόλου στη υπό διερεύνηση δραματουργία για παιδιά και νέους. Αξιοποίηση των κωδίκων για το θεατρικό κείμενο και τη θεατρική παράσταση, της σκηνικής δράσης, του αναστοχασμού με στόχο τη μεταγνωστική διαδικασία. Αξιοποίηση της επιστημονικής μεθόδου με ανάδειξη της προβληματικής, των σχετικών ερωτημάτων, των υποθέσεων και της σύνολης διερεύνησης των θεματικών πεδίων

 

  1. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Προτεινόμενα διδακτικά συγγράμματα

Γραμματάς, Θ. (επιμ.) (2010). Στη χώρα του Τοτώρα. Πατάκης: Αθήνα.

Γραμματάς, Θ. (1997). Fantasyland. Θέατρο για παιδικό και νεανικό κοινό. Τυπωθήτω: Αθήνα.

 

Πρόσθετη  προτεινόμενη βιβλιογραφία και Συναφή επιστημονικά Περιοδικά (ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα) (ενδεικτική)

 

Άλκηστις, (2008). Μαύρη αγελάδα, άσπρη αγελάδα. Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση και διαπολοτισμικότητα. Αθήνα: Τόπος.

Argyle,  M. & Trower, P. (1981). Πρόσωπο με πρόσωπο. Τρόποι επικοινωνίας. μτφρ. Μ. Σόλμαν, Αθήνα: Ψυχογιός.

Australia Council. (1999). The Australia Council Framework for Youth and the Arts. Strawberry Hills, NSW: Australia Council.

Bigge, M.L. (1990). Θεωρίες μάθησης για εκπαιδευτικούς. μτφρ Α. Καντά & Α. Χαντζή, Αθήνα: Πατάκης.

Boal, A. (1982). Theatre of the Oppressed. London: Routledge.

Boal, A. (1998). Legislative theatre. New York: Routledge.

Μπρουκ, Π. (2003). Ανάμεσα σε δυο σιωπές. Συζητώντας με τον Πήτερ Μπρουκ (επιμ. Ντ. Μόφιτ). Αθήνα: Κοάν.

Γραμματάς, Θ. (1996). Fantasyland: Θέατρο για Παιδικό και Νεανικό Κοινό, Αθήνα: Τυπωθήτω.

Γραμματάς, Θ. (2004). Το θέατρο στο σχολείο. Αθήνα: Ατραπός.

Γραμματάς, Θ. (2006). Δραματουργικές τεχνικές και κώδικες του θεάτρου σε διασκευές κλασικών έργων για ανήλικους θεατές. Στο Θ. Γραμματάς (επιμ.), Διασκευές έργων του Σαίξπηρ για παιδιά και νέους. Θέατρο – Λογοτεχνία. (σσ. 13-30). Αθήνα: εκδ. Ι.Μ.Παναγιωτόπουλου.

Cornelison, G–L. (1975). Death and Childhood: Attitudes and approaches in society, childrens literature and childrens theatre and drama. Ph. D. Diss. University of Kansas.

Cooper, J-L. (1983). A study of the effects of pre-performance marerials on the child’s ability to respond to theatrical performance. Ph. D. Diss. University of Georgia.

Cummins, J. (1999). Ταυτότητες υπό Διαπραγμάτευση. μτφρ. Σ.Αργύρη, Αθήνα: Gutenberg.

Davis, J. H. Jr. (1958). The Art of scenic design and staging for children’s theatre. Ph. D. Diss. University of Minnesota.

Davis, J. H. (1961). Prospectus for Research in children’s theatre. Educational theatre journal. 13, no. 4, pp 274-277.

Davis J. H & Evans M. J. (1987). Theatre, children and youth. New Orleans: Anchorage press.

Deldime, R. (1990). Le Quatrième Mur. Regards sociologiques sur la relation théâtrale, Carnières: Editions Promotion théâtre.

Deldime, R. (1996). Θέατρο για την παιδική και νεανική ηλικία. μτφρ. Θ. Γραμματάς, Αθήνα: Τυπωθήτω.

Dewey, J. (1934). Πώς Σκεπτόμεθα, μτφρ. Γ.Κατσάμας, Αθήναι: Γ.Σ.Κατσάμας.

Dewey, J. ([1936] 1963), Experience and Education, New York:  Collier Books.

Dezseran, C. and Katz – Myerson B. (1985). Theatre-in-education and child sexual abuse: a descriptive study. Children’s theatre review, 34, no. 4, pp. 7-13.

Dort, B. (1995). Le spectateur en dialogue, Paris: POL.

Gardner-Salazar L. (1988). Developing new roles of cooperation between professional youth theatres and college and university youth theatre programs. In J. Klein (ed.), Theatre for young audiences: Principles and strategies for the futures, Lawrence: University of Kansas.

Gattenhof, S. J. (2004). Young People and Performance: the Impact of Deterritorialisation on Contemporary Theatre for Young People. Ph. D. Thesis Queensland University of Technology.

Glasgow Koste, V. (1988). A playwright’s dreams and guesses about young audiences. In J. Klein (ed.), Theatre for young audiences: Principles and strategies for the futures, Lawrence: University of Kansas.

Goldberg, M. H. (1969). A Survey and evaluation of contemporary principles and practices at selected European children’s theatres. Ph. D. Diss. University of Minnesota.

Goldberg, M. (1974). Children’s theatre: a philosophy and a method. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, inc.

Goldberg, P-D. (1977). Development of a category system for the analysis of the response of the young theatre audience. Ph. D. Diss. Florida State University.

Courtney, R. (1988). Mind play: Child audiences and theatre. In J. Klein (ed.), Theatre for young audiences: Principles and strategies for the futures, Lawrence: University of Kansas.

Graham, K. L. (1947). An introductory study of evaluation of plays for children’s theatre in the United States. Ph. D. Diss. University of Utah.

Ήγκλετον, Τ. (1996). Εισαγωγή στη θεωρία της λογοτεχνίας. μτφρ. Δ. Τζιόβας, Αθήνα: Οδυσσέας.

Hall-Woodruff, J-L. (1966). An analysis of the content of selected children’s plays with special reference to the developmental values inherent in them. Ph. D. Diss. University of  Michigan,

Helstein, M–B. (1962). Α preliminary investigation of some aspects of the environment for children’s theatre. Ph. D. Diss. University of Minnesota.

Jauss, H. R. (1995). Η θεωρία της πρόσληψης. Τρία μελετήματα. μτφρ. Μ. Πεχλιβάνος, Αθήνα: Εστία.

Jones, Cl. (1982). Levels of audience involvement in participation theatre. Children’s theatre review, 31, no. 3, pp. 5-7.

Kapur, G. (1998). Globalisation and culture: Navigating the void. North Carolina: Duke University Press.

Kingsley, W. Harmstead. (1964). Happy endings, poetic justice and the depth and strength of characterization in American children’s drama: a critical analysis. Ph. D. Diss. University of Pittsburgh.

Klein, J. (ed.) (1988). Theatre for young audiences: Principles and strategies for the futures, Lawrence: University of Kansas.

Klein, J. (1988). Understanding your audience from television research with children. In J. Klein (ed.), Theatre for young audiences: Principles and strategies for the futures, Lawrence: University of Kansas.

Κολιάδης, Εμ. (1997), Θεωρίες μάθησης και εκπαιδευτική πράξη. Γνωστικές θεωρίες, Αθήνα.

Κουρετζής, Λ. (1990). Το θέατρο για παιδιά στην Ελλάδα. Αθήνα: Καστανιώτης.

Landy, R. J. (1977). Measuring audience response to characters and scenes in theatre for children: a development approach. Children’s theatre review, 26, no. 3. pp. 10-13

Levi, J. (1988). Theatre and the education to virtue. In J. Klein (ed.), Theatre for young audiences: Principles and strategies for the futures, Lawrence: University of Kansas.

Ματσαγγούρας, Η.Γ. (1998). Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας, τόμ. Β΄, Στρατηγικές Διδασκαλίας. Η κριτική Σκέψη στη Διδακτική Πράξη, Αθήνα: Gutenberg.

McRobbie, A. (1999). In the culture society – Art, fashion and popular music. London: Routledge.

Oaks, H. R. (1988). Experience-based learning and its implications. In J. Klein (ed.), Theatre for young audiences: Principles and strategies for the futures, Lawrence: University of Kansas.

Παπαδόπουλος, Σ. (2009). «Το θέατρο για παιδιά και νέους ως μέσο διαπολιτισμικής αγωγής: Η περίπτωση του ‘Πεταλουδόσαυρου’», Πρακτικά από το διεθνές Συνέδριο International Association of Intercultural Education με θέμα: “Intercultural Education: Paideia, Polity, Demoi, Αθήνα.

Pavis, P. (1990). Le  théâtre au croisement des cultures, Paris: Corti.  

Pavis, P. (1996a). L’ Analyse des spectacles, Paris: Nathan.

Pavis, P. (1996b). The intercultural performance reader. London: Routledge.

Redington, Ch. (1983). Can theatre teach? Oxford: Pergamon press.

Rosenberg, H. S. & Prendergast Ch. (1983). Theatre for young people: a sense of occasion. New York: Holt, Rinehart and Winston,

Rosenblatt, B. S. (1983). A theory for curriculum for theatre education at the elementary grades. Ph. D. Diss. University of Missouri-Columbia.

Saldana, J. (1988). Jed H. Davis, “Prospectus for research in children’s theatre”: twenty-five years later. In J. Klein (ed.), Theatre for young audiences: Principles and strategies for the futures, Lawrence: University of Kansas.

Schechner, R. (1977). Essays and Performance Theory 1970-1976. New York: Drama Books Specialists.

Schechner, R. (1985). Between Theater and Anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Schechner, R. (2002). Performance Studies: An Introduction. London: Routledge.

Scott – Regan,  F. (1988). A re-examination of the drama/theatre continuum. In J. Klein (ed.), Theatre for young audiences: Principles and strategies for the futures, Lawrence: University of Kansas.

Sucke – Woodward Gr. (1980). Participation plays for young audiences: problems in theory, writing and performance. Ph. D. Diss. New York University.

Sucke, Gr. (1981). Inside the fantasy: how audiences function in participation plays for young people. Children’s theatre review 30, no 2, pp. 5-10.

Τερζάκης, Φ. (2007). Τροχιές του αισθητικού. Η ιστορική σύσταση μιας αισθητικής φιλοσοφίας και ο ανθρωπολογικός της ορίζοντας. Αθήνα: futura.

Vygotsky, L. S. (1997). Νους στην κοινωνία. Η ανάπτυξη των ανώτερων ψυχολογικών διαδικασιών, μτφρ. Α.Μπίμπου & Σ.Βοσνιάδου, Αθήνα:  Gutenberg.

Wood, D. & Grant, J. (1997). Theatre for Children. A guide to writing, adapting, directing and acting. London: faber and faber.

Woodruff, M. (1982). Erikson’s theory of psycho-social development: the socialization of developmental drama”. Children’s theatre review, 31, no. 2, pp. 22-25.

Wright, L. (1988). University and professional theatre for youth: The relationship between education and aesthetic. In J. Klein (ed.), Theatre for young audiences: Principles and strategies for the futures, Lawrence: University of Kansas.

Zeder S-L. (1978). A character analysis of the child protagonist as presented in popular plays for child audiences. Ph. D. Diss. Florida State University.

 

 

Στοιχεία Γεωλογίας και η Διδακτική τους


 

ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΠΙΠΕΔΟ 6
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ   ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ  6°εαρινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥΣ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

 

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ

ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
3 5
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

 

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

OXI
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ

 

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS NAI
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.duth.gr/ /
  1. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

 

 

·         Να κατανοεί τις βασικές διεργασίες του μάγματος στον ανώτερο μανδύα και φλοιό της Γης ( ΜΑ3,ΜΑ4)

·         Να αναγνωρίζει τα βασικά Ορυκτά και Πετρώματα,κυρίως του Ελληνικού χώρου (ΜΑ3,ΜΑ4)

·         Να συνθέτει τις θεωρητικές γνώσεις με εφαρμογές για τη χρήση τους,π.χ. βιομηχανικά ορυκτά και πετρώματα(ΜΑ3,ΜΑ4,ΜΑ6,ΜΑ9)

·         Να γνωρίζει και να κατανοεί τις κινήσεις των λιθοσφαιρικών πλακών(ΜΑ3,ΜΑ4)

·         Να κατανοεί και να αναγνωρίζει τις διεργασίες που συνδέονται με τη

Σύγκλιση ,την Απόκλιση και Σύγκρουση των Λιθοσφαιρικών Πλακών(ΜΑ3,ΜΑ4)

·         Να κατανοεί τη σημασία της κίνησης των Λιθοσφαιρικών πλακών στη γένεση Σεισμών και Ηφαιστείων καθώς και στο σχηματισμό οροσειρών(ΜΑ3,ΜΑ4)

·         Να γνωρίζει τους σεισμούς και τους μηχανισμούς γένεσής τους και τις επιπτώσεις στον άνθρωπο(ΜΑ3ΜΑ4,ΜΑ6ΜΑ9)

·         Να κατανοεί την Ηφαιστειότητα του Ελληνικού τόξου και να εντοπίζει τα Ελληνικά ενεργά Ηφαίστεια(ΜΑ3,ΜΑ4,ΜΜΑ6)

·         Να κατανοεί το Γεωλογικό Χρόνο και να αναγνωρίζει τα απολιθώματα κατά μήκος του (ΜΑ3,ΜΑ4,ΜΑ6,ΜΑ9)

·         Να γνωρίζει τα πιο σημαντικά ελληνικά απολιθώματα,π.χ. αμμωνίτες ,Από-λιθωμένα δάση(ΜΑ3,ΜΑ4,ΜΑ6,ΜΑ9)

·         Να επιλέγει τα κατάλληλα διδακτικά μοντέλα και δραστηριότητες για τη διδασκαλία τους στο Δημοτικό Σχολείο(ΜΑ6,ΜΑ9)

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
   
 

·         Αναζήτηση ,ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών

·         Αυτόνομη εργασία

·         Ομαδική εργασία

·         Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

·         Προαγωγή της ελεύθερης δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

  1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
 

·         Εισαγωγικές έννοιες

·         Διεργασίες στο εσωτερικό της Γης

·         Λιθοσφαιρικές πλάκες

·         Σεισμικότητα

·         Λιθοσφαιρικές πλάκες στην Ελληνική Χερσόνησο

·         Οι Σεισμοί της Ελλάδας

·         Μαγματισμός

·         Ηφαίστεια

·         Ηφαιστειότητα του Ελληνικού Χώρου

·         Τα δομικά υλικά της Γης

·         Ορυκτά και ο κύκλος των Πετρωμάτων

·         Κύκλος Μετασχηματισμού των Πετρωμάτων

·         Πυριγενή

·         Ιζηματογενή

·         Μεταμορφωμένα

·         Ελληνικά ορυκτά και Πετρώματα

·         Γεωλογικός Χρόνος

·         Απολιθώματα

·         Γεω-Μοντέλα διδασκαλίας στο Δημοτικό Σχολείο

·         Διαθεματική διδασκαλία Γεωλογικών εννοιών

 

  1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
 Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση κ.λπ.
Πρόσωπο με Πρόσωπο (Παραδόσεις με χρήση παρουσιάσεων με Power Point)
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και  στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

 

 

 

 

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστ ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 13×3=39
Σεμινάρια
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 30
Εκπόνηση  project ομαδικού 16
Δημιουργία φακέλου υλικού
Εργαστηριακές ασκήσεις                    40
Σύνολο Μαθήματος 125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Αναφέρονται  ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

·         Γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου, στην ελληνική γλώσσα ,οι οποίες περιλαμβάνουν ερωτήσεις (ανάπτυξης) γνώσης και κατανόησης του περιεχομένου του μαθήματος καθώς και εφαρμογές τους με

Μοντέλα διδασκαλίας στο σχολείο

·         Οι φοιτητές  μπορούν να συντάξουν  προαιρετικά  1 εργασία σε ομάδες 2 φοιτητών . Το 20% του μέσου βαθμού αυτών των εργασιών προστίθεται στον τελικό βαθμό των των γραπτών εξετάσεων.

 

  1. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
 

·         Παυλίδης Σπ.  , <<ΠΑΝ-ΓΑΙΑ>>, Leader Books,200σελ.(2007)

·         Παπανικολάου Δ. και Σιδέρης Χρ.,<<ΓΕΩΛΟΓΙΑ Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΓΗΣ>>,Εκδόσεις Πατάκη,291σελ.(2020)

·         Δούτσος  Θ.   ,<<Γεωλογία – Αρχές και Εφαρμογές>> , Leader Books,  σελ.(424)

·         Δερμιτζάκης Μ. <<Γεωλογικές Διαδρομές>> , Εκδόσεις Γκελμέσης , 474σελ.(2002)

·         Αναγνώστου ,Χ. – Χρόνης, Γ. , << Το Γήινο Σύστημα>>, 172σελ.(2002)

·         Τσιραμπίδη Α. ,<<Γεωλογία>> , Εκδόσεις Γιαχούδη,(1999)

·         Κουκουβέλας Ι. Κοκκάλας Σ. Ζυγούρη Β. <<Γεωλογία και Σεισμοί>> Εκδόσεις Δίσιγμα , 415 σελ.(2010)

 

·         <<Understanding Earth>> Frank  P., Reymond Stever … Freeman &CO (2003)

·         <<Geology : an introduction to Physical Geology>>, Chernicoff  Stanley,Publ.(1995)

·         <<The Earth ,its origin,structure  evolution>> , Mc Elhinny , Acad.press   (1979)

·         <<An  Introduction to Seismology, Earthquakes and Earth Structure>> Stein ,Seth, Wisession ,  Blackwell,(2002)

·         <<Historical geology evolution  of Earth and life through time>>   Wicander ,R and S.Monroc, Brooks/Cole (2010)

 

Ιστορία της Παιδικής Ηλικίας


ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΠΙΠΕΔΟ 5
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ   ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 6o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

 

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
3

 

5
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

 

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

OXI
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ

 

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS NAI
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.duth.gr/ /
  1. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

 

 

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζουν τις βασικές ιστορικές εξελίξεις της έννοιας της παιδικής ηλικίας από τον Μεσαίωνα μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνα (ΜΑ11)

·         να  είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται την ιστορικότητα των  στάσεων απέναντι στην παιδική ηλικία, την πολλαπλότητα της έννοιας και την κατασκευαστική της λειτουργία (ΜΑ11)

·         να γνωρίζουν  τις σύγχρονες θεωρητικές αναζητήσεις του διεπιστημονικού πεδίου σπουδών με τίτλο Σπουδές Παιδικής Ηλικίας (Childhood Studies) και ιδιαίτερα της Ιστορίας της Παιδικής ηλικίας, όπως παρουσιάζονται στην πρόσφατη βιβλιογραφία (ΜΑ11)

·         να είναι εξοικειωμένοι με τα εργαλεία της ιστορικής επιστήμης  και κυρίως την επεξεργασία πρωτογενών και δευτερογενών πηγών (ΜΑ11)

·         να αντιλαμβάνονται τις δυνατότητες της διεπιστημονικής  προσέγγισης  θεμάτων ιστορίας

·         να αναπτύσσουν ιστορική κριτική σκέψη και ιστορική κατανόηση μέσα από την παρουσίαση και ανάλυση πτυχών της ιστορίας της παιδικής ηλικίας, όπως ηλικιακά όρια, εκπαίδευση, φύλο, εργασία, παραβατικότητα, πολιτικοποίηση, σώμα, ψυχαγωγία, λογοτεχνία της παιδικής ηλικίας και της νεότητας (ΜΑ12)

 

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
   
 

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών

Αυτόνομη εργασία

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

  1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
 1.           Εισαγωγή στις Σπουδές Παιδικής Ηλικίας

2.            Θεωρήσεις της παιδικής  ηλικίας στην ιστοριογραφία. Το έργο του Φιλίπ Αριές

3.            Αντίλογοι στις θεωρήσεις για την παιδική ηλικία. Το έργο των Λίντα Πόλλοκ και Λόυντ ντε Μωζ

4.            Παιδί και οικογένεια στη μεσαιωνική κοινωνία

5.            Εκπαίδευση και  μαθητεία (14ος -18ος αι.)

6.            Φροντίδες για το παιδί στη νεοελληνική κοινωνία του 19ου αιώνα. Εκπαίδευση, περίθαλψη, ψυχαγωγία

7.            Έμφυλοι ρόλοι στην εκπαίδευση

8.            Η παιδική εργασία στον αγροτικό και τον αστικό χώρο

9.            Το σώμα του παιδιού στον ιατρικό και παιδαγωγικό λόγο. Υγεία  και  σωματική άσκηση στις αρχές του 20ού αιώνα

10.          Το περιθωριακό παιδί. Έκθετα και ορφανά. Φιλανθρωπία και κοινωνική πρόνοια κατά τον 19ο αιώνα/ «παραβατικό, εγκληματικό παιδί»

11. Παιδική λογοτεχνία (περιοδικός Τύπος για παιδιά τον 19ο αιώνα)

12. Η πολιτικοποίηση της παιδικής ηλικίας

13. Το παιδί στην τέχνη. Ζωγραφική και Κινηματογράφος

  1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
Πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
 

Χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία και την επικοινωνία με τους φοιτητές

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 30
Συμμετοχή σε ασκήσεις 6
Εκπόνηση γραπτής ατομικής εργασίας 50
Σύνολο Μαθήματος 125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

 

 

Αναφέρονται  ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

Ελληνική

Διαμορφωτική αξιολόγηση

Ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων

Ατομική γραπτή εργασία

Προφορική παρουσίαση

 

Κριτήρια αξιολόγησης: Σαφήνεια και συνοχή στην επιχειρηματολογία που αναπτύσσεται.  Κατανόηση του γνωστικού περιεχομένου. Ικανότητα βιβλιογραφικής έρευνας.

 

 

  1. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
 

Προτεινόμενα διδακτικά συγγράμματα

•   Β. Θεοδώρου- Δ. Καρακατσάνη,  «Υγιεινής Παραγγέλματα». Ιατρική επίβλεψη και κοινωνική πρόνοια για το παιδί τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, Αθήνα, εκδ. Διόνικος, 2010

•   φάκελος μαθήματος με κεφάλαια βιβλίων και άρθρα επιστημονικών περιοδικών

•   σημειώσεις της διδάσκουσας που αναρτώνται στο eclass

Πρόσθετη  προτεινόμενη βιβλιογραφία

•   Αριές Φιλίπ, Αιώνες Παιδικής Ηλικίας, (μτφ.), Αθήνα, εκδ. Γλάρος, 1990 (α΄ έκδοση 1960)

•   Egle Becchi-Dominique Julia, Histoire de l’Enfance en Occident , Παρίσι, Seuil, 1998

•   Cunningham Hugh, Παιδιά και παιδική ηλικία στη δυτική κοινωνία από τον 16ο αιώνα μέχρι σήμερα, (μτφρ. Πελαγία Μαρκέτου), Αθήνα,  Εκδ. Σμίλη, 2016

•   Ιστορικότητα της Παιδικής Ηλικίας και της Νεότητας, Πρακτικά του Διεθνούς Συμποσίου, τ. 2, Αθήνα, Μνήμων, 1986

•   Μακρυνιώτη Δήμητρα (επιμ.),  Παιδική Ηλικία Αθήνα, Νήσος, 1997

•   Οι Χρόνοι της Ιστορίας. Για μια Ιστορία της Παιδικής Ηλικίας και της Νεότητας, Πρακτικά του Διεθνούς Συμποσίου, Αθήνα 1998

•   Το Παιδί στη Νεοελληνική Κοινωνία 19ος-20ός Αιώνας. Αξίες, Αναπαραστάσεις, Αποτυπώσεις, Πρακτικά διημερίδας (επιμ. Β. Θεοδώρου, Β. Κοντογιάννη), εκδ. Ε.Λ.Ι.Α.-Δ.Π.Θ., Αθήνα, 1999

Η σειρά του ΙΑΕΝ : 65 ψηφιοποιημένα βιβλία –μελέτες για την παιδική ηλικία στο iaen.gr

www.learningcurve.gov.uk

www.schoolhistory.org.ukwww.bbc.co.uk

www.library.wisc.edu

www.spartacus.schoolnet.co.uk

 

Συναφή επιστημονικά Περιοδικά (ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα)

•   Τα Ιστορικά.

•   Μνήμων,

•   Historein

•   Journal of the history of childhood and youth